1.- Redacció i presentació d’informes
Objectius
Continguts conceptuals
Continguts procedimentals
Continguts actitudinals
En aquest curs es reflexiona sobre els diversos aspectes que poden contribuir a millorar la redacció dels documents administratius, amb la finalitat que el procés lògic que es presenta en cada cas esdevingui més clar i intel·ligible.
El primer pas és analitzar l’eina bàsica que s’utilitza a l’hora d’elaborar els documents: el llenguatge administratiu. Aquest s’ha de caracteritzar per la formalitat i la funcionalitat. La formalitat és exigida pel caràcter oficial i representatiu que tenen els documents redactats amb aquest tipus de llenguatge. La funcionalitat comporta que s’hagi de buscar sempre la màxima eficàcia comunicativa a l’hora d’escriure, cosa que s’aconsegueix amb la precisió, la concisió i la claredat en els textos.
A continuació, s’han d’analitzar els criteris d’estil tenint en compte un seguit de recomanacions lingüístiques: redactar amb frases actives, evitar l’abús de nominalitzacions i de gerundis, prescindir de les frases negatives i del terme mateix amb un ús pronominal. També és important que els subjectes i els verbs de les respectives oracions siguin els elements amb més càrrega significativa i que es tendeixi a utilitzar paraules planeres i usuals. Finalment, és convenient utilitzar connectors i signes de puntuació, a fi de facilitar que qui llegeixi el text reconegui amb facilitat l’estructuració que s’ha seguit en la disposició de les idees.
Per acabar, es revisa l’estructura dels informes i les resolucions i s’ofereix una nova manera de presentar-los que inclou una clara separació entre els fets, els fonaments de dret i les parts de pronunciament o dispositives, amb la finalitat que quedin clarament identificades. A més, es recomana que la redacció es faci en paràgrafs separats i numerats, cosa que deixa més clara l’estructuració i el procés lògic que se segueix en cada document.
Connectors
En aquest document es presenten els connectors o marcadors textuals d’ús més corrent, classificats d’acord amb la funció que
poden fer dins d’un text.
Signes de puntuació
En aquest document es presenten els usos més corrents dels diversos signes de puntuació.
Terminologia i fraseologia administratives
En aquest annex es presenta un recull d’expresions i termes administratius extrets de la Guia lingüística per a Administracions
Locals, editada l’any 1992 pel Consorci per a la Normalització Lingüística. Els termes i expresions es presenten en la forma
castellana i la seva traducció al català.
GARCÍA DE ENTERRÍA, E.; FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, T. (1998) Curso de Derecho Administrativo. Madrid. Civitas.
ALTÉS, N.; PEJÓ, X. (2000) Manual de redacció administrativa. Vic. Eumo.
Aquest manual presenta normes, regles o consells per organitzar els textos, construir frases i utilitzar nombroses convencions
gràfiques i tipogràfiques, i ofereix mostres amb el disseny o la presentació formal dels documents bàsics que es generen en
un procediment administratiu.
Consorci per a la Normalització Lingüística (1992-1995) Guia lingüística per a les administracions locals. Barcelona.
Es tracta d’unes fitxes en què es treballen els diversos aspectes relacionats amb el llenguatge administratiu. A més, també
s’hi incorporen models que poden ser d’utilitat per posar en pràctica els conceptes apresos en aquest curs.
DUARTE, C.; ALSINA, A.; SIBINA, S. (1993) Manual de llenguatge administratiu. Barcelona. Escola d’Administració
Pública de Catalunya.
És el manual clàssic de llenguatge administratiu. Inclou aspectes teòrics i pràctics relacionats amb l’aplicació d’aquest
llenguatge d’especialitat.
HIMSTREET, W.C.; BATY, W.M. (1990) Redacción de cartas e informes en la empresa. Bilbao. Ed. Deusto.
En aquest llibre s’expliquen els principis bàsics de la comunicació en l’àmbit de l’expressió escrita. Està adreçat al món
de l’empresa. Al final, hi ha exercicis d’autoavaluació amb les solucions corresponents.
Ministerio para las Administraciones Públicas (1990) Manual del lenguaje administrativo. Madrid. MAP.
Aquest manual fa una revisió del llenguatge administratiu castellà, en el qual es poden trobar molts dels conceptes aquí expressats
i analitzats.
Continguts basats en el manual: Altés, N.; Pejó, X. (2009) "Redacció mitjançant el correu electrònic" Barcelona: Diputació de Barcelona.
Guionització i producció multimèdia: MADEBY4W Projectes Digitals. www.cuatrow.com
Diputació de Barcelona
B-41245-2010