M1. Unitat 3. Aspectes de lideratge, distància òptima i participació

8. Estratègies per incrementar la participació al servei de l’aprenentatge i el desenvolupament

Les estratègies per incrementar la participació han d’estar sempre al servei de la millora d’oportunitats d’aprenentatge per a tothom. Han de considerar els recursos disponibles, les característiques dels formadors, dels participants i del context. Amb tots aquests antecedents, cal potenciar un conjunt ampli d’estratègies:

  • Relacionades amb la detecció de necessitats
    • Identificar les necessitats del grup permet formular propostes encaminades a la seva satisfacció. En la mesura que l’activitat o l’estratègia s’hi adreça, la participació augmentarà.
    • Afavorir dinàmiques en què l’alumnat pugui expressar la seva opinió sobre el desenvolupament de l’activitat i les possibles millores que en derivarien també ho afavorirà. Preguntar al final del curs també, encara que sigui per a la promoció següent.
  • Relacionades amb la dinàmica a l’aula
    • Combinar activitats del formador amb activitats de l’alumnat i programar-les tenint en compte els elements que afavoreixen la participació.
    • Utilitzar la seqüència d’ubicar la sessió en el conjunt del curs o del programa, destacar-ne la utilitat i el sentit, i acabar resumint aspectes clau i generant expectatives per a la sessió següent.
    • Deixar espais i silencis perquè la participació emergeixi.
    • Organitzar activitats en petit grup per afavorir que la participació augmenti (en gran grup, les persones que participen sovint monopolitzen l’atenció i el temps disponible).
  • Relacionades amb l’atenció i la comunicació
    • Revisar la intensitat i l’oportunitat dels estímuls emprats.
    • Revisar els materials docents.
    • Revisar la programació i l’horari de les activitats en funció de la seva complexitat i dificultat.
    • Combinar activitats d’atenció focalitzada amb altres (cap al final) que no requereixin concentració.
    • Cuidar els codis, canals i missatges que proporcionem per maximitzar-ne la capacitat comunicativa.
Pujar