M3. Unitat 3. Detecció i intervenció dins de l’espai formatiu i derivació als recursos especialitzats

1. Objectius d’intervenció en l’adolescent

La intervenció ha d’anar orientada a la detecció precoç de consums problemàtics i d’adolescents especialment vulnerables, per tal d’oferir alternatives i afavorir la conscienciació dels efectes i les conseqüències del consum, fent un acompanyament en el seu procés de desenvolupament.

Els objectius d’intervenció en adolescents són:

  • Establir el vincle terapèutic i la demanda pròpia motivadora.
  • Analitzar la història de consum, el patró de consum, la funcionalitat de l’ús de la droga.
  • Informar i conscienciar sobre els seus efectes i els riscos associats (reducció de danys).
  • Promoure la reducció o abstinència (motivació al canvi).
  • Generar alternatives al consum i activitats d’oci saludable (ocupació del temps).
  • Ampliar el cercle social no consumidor, potenciar models propers d’abstinència.
  • Construir un projecte personal de futur (projecte formatiu).
  • Generar experiències d’èxit.
  • Responsabilitzar-se de la pròpia vida.
  • Millorar l’autoestima (sensació d’autoeficàcia).
  • Adquirir habilitats per a la vida: gestió emocional, gestió de conflictes/capacitat d’afrontament, assertivitat davant la pressió del grup, esperit crític.
  • Construir i reconèixer la pròpia identitat (autonomia i pertinença).

Com arriben els/les joves en el moment de la nostra intervenció?

  • Manca de demanda, també en ocasions els familiars.
  • Sentiment de ser etiquetats, incompresos, multiintervinguts.
  • Fracàs en moltes àrees.
  • Baixa autoestima.
  • No identificació amb iguals no consumidors.

Objectius

  • Establir una demanda pròpia del jove i uns objectius de treball.
  • Establir un vincle terapèutic.
  • Treballar la motivació al canvi envers el consum.
  • Potenciar el suport per determinar un projecte vital i la individuació preservant els vincles familiars i el seu benestar.
  • Augmentar l’autoestima.
  • Promoure la gestió emocional.
  • Ampliar el cercle d’amistats i activitats.

Intervenció

  • Adoptar una actitud oberta.
  • Mostrar interès real.
  • Conèixer el seu món per detectar resistències i fortaleses.
  • Reforçar aspectes positius del jove.
  • Posicionar-se al costat o un pas per darrere seu.
Pujar