Mòdul 3. Modalitats per a l’orientació

2. Orientació individual

Com?

L’atenció personalitzada ofereix proximitat i confiança, i ajuda en la resolució de dubtes en el procés de presa de decisions. En l’orientació educativa i professional, ajuda en la presa de decisions per iniciar o modificar un itinerari. El més important és el tracte directe amb l’usuari.

L’orientador/a ajudarà a situar el punt de partida de la persona per poder establir les sessions necessàries i l‘ordre, i estructurarà així una estratègia d’atenció personalitzada.

Els passos a seguir seran els següents:

  • Identificar el punt d’origen (últims estudis, últims treballs realitzats…) per poder centrar l’eix de l’assessorament.
  • Experiències prèvies en l’àmbit no formal.
  • Autoconeixement.
  • Conèixer els interessos professionals per detectar les necessitats d’orientació.
  • Marcar un pla d’acció amb objectius a curt, mitjà i llarg termini.
  • Explorar l’oferta educativa.

És clau fer un seguiment de la persona orientada després de les sessions. Es pot fer ús de canals de comunicació que els avenços tecnològics posen al nostre abast (Facebook, Whatsapp, Instagram).

Quan?

En orientació educativa, l’ideal seria poder comptar amb un acompanyament ja des de primària o, com a molt tard, des dels primers anys de l’ESO. Malgrat això, se centra a 4t d’ESO i en algun cas a 3r d’ESO.

El temps estimat és d’1 hora en cada sessió. El nombre de sessions aniran en funció dels aspectes que calgui treballar. Es pot planificar diverses sessions per tal d’abordar tots els aspectes clau que es requereixin per a la presa de decisions sobre uns estudis i una professió.

Amb qui?

Totes les persones que construeixen el projecte de vida i professional. Les famílies tenen una implicació directe en l’acompanyament del procés d’orientació i, per aquesta raó, és important poder fer sessions també amb elles i treballar els diversos aspectes per fer el millor acompanyament.

No podem oblidar l’àmbit no formal i tots els valors que aporta.

Pujar