Marc competencial
La rehabilitació d’habitatges està reconeguda com una via per proveir habitatge assequible, digne, accessible, saludable i sostenible a la població per part de les diferents agendes globals, en especial l’Agenda Urbana de la Unió Europea i l’Agenda Urbana Espanyola.
El Parlament Europeu ha redactat diferents estratègies i directives relatives a l'eficiència energètica, que tenen com a objectiu fonamental establir un marc comú de mesures per al seu foment dins la Unió Europea.
L’Estat espanyol ha assumit els compromisos internacionals, disposa dels fons i rep la major part dels retorns macroeconòmics. L’Administració General de l'Estat, actua d’acord amb les competències exclusives que l’article 149.1.13ª de la Constitució Espanyola li atribueix en matèria de bases i coordinació de la planificació general de l’activitat econòmica.
La Generalitat de Catalunya actua d’acord amb les competències que en matèria d’urbanisme i habitatge estableix l’article 148.1.3ª de la Constitució Espanyola (Ordenació del territori, urbanisme i habitatge), i que ha assumit amb caràcter exclusiu en virtut de l’Estatut d’Autonomia (art. 137)
Els municipis, en virtut de l'article 25 de la Llei 7/1985 Reguladora de les bases de règim local, amb les modificacions incorporades per la Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local, exerceixen com a competències pròpies l’urbanisme (planejament, gestió, execució i disciplina urbanística), i la conservació i rehabilitació de l’edificació. Així mateix la seva proximitat al territori, els permet implementar més fàcilment i millor les actuacions.
Àmbit autonòmicMarc Legislatiu
Els desplegaments normatius esbossen la importància de les polítiques de rehabilitació i regeneració urbana.
A nivell català, la Llei del dret a l’habitatge estableix que "el foment de la conservació, la rehabilitació i la gran rehabilitació del patrimoni residencial és objecte de l’actuació prioritària de la Generalitat i els ens locals per a garantir el dret a un habitatge digne i adequat" (art. 29), per a la qual cosa defineix un seguit de mesures entre les que es troben el deure de conservació i rehabilitació dels immobles, el foment de la conservació i de la rehabilitació, les mesures d'intervenció administrativa, i d’instruments desenvolupats reglamentàriament, com són: el llibre de l’edifici, la cèdula d'habitabilitat i la Inspecció Tècnica dels Edificis d'habitatges (ITE). Defineix, així mateix, instruments com les “Declaracions d’Àrees de Conservació i Rehabilitació” i els “Convenis de Rehabilitació” per desenvolupar els processos.
Així mateix, la legislació en matèria urbanística també recull els deures legals d'ús, conservació i rehabilitació, així com les ordres d'execució i el règim sancionador.
El Pla Territorial Sectorial de l’Habitatge (actualment en tramitació) proposa la delimitació de les àrees de rehabilitació prioritària per patologies estructurals i determina que, en aquestes àrees, els plans quadriennals d’habitatges hauran d’establir incentius i d’altres mesures de foment per corregir aquesta concentració d’habitatges amb aquestes patologies.