L’adolescència, com a etapa crítica del desenvolupament, pot ser considerada com un factor de risc davant el consum de drogues i altres conductes problemàtiques, no perquè suposi en si mateixa una alteració o patologia, sinó per les característiques que l’acompanyen i que col·loquen el jove en una situació transitòria de més vulnerabilitat.
L’adolescència és una etapa de més vulnerabilitat per iniciar conductes de risc en salut mental i adaptació social, tals com: consum de drogues, embaràs precoç, deserció escolar, violència i conductes antisocials.
Aquestes manifestacions es presenten com un fenomen emergent que amenaça la convivència social i redueix en aquests adolescents les possibilitats d’ajustament psicològic i social futur.
Una conducta de risc la forma aquell comportament que pot generar conseqüències negatives per a la persona o per a qui l’envolta i pot posar en perill la seva salut física o psicològica.
Per què es produeixen prioritàriament en l’adolescència? Els motius poden ser:
Exemples de conductes de risc:
El consum de drogues és una més de les conductes de risc que tenen els adolescents. Per què hi ha adolescents que acaben complicant-se la vida amb les drogues, mentre que altres mantenen una absoluta indiferència per elles o, si les consumeixen, no deixa de ser una experiència circumstancial i puntual en les seves vides?
Els motius per consumir droga poden ser la identificació del consum com a:
A la imatge següent podem veure altres motius del consum de drogues:
El consum no és el responsable de tot el que li passa a un noi o una noia, és un símptoma. Molts cops el consum és l’única manera de gestionar el que li passa, no sap fer-ho d’una altra forma. Hem d’ajudar l’adolescent a aclarir quines dificultats té i a resoldre-les sense evadir-se en el consum.
Les conseqüències derivades de l’abús de substàncies són més perilloses en l’adolescent que en l’adult degut a l’extrema plasticitat neuronal i al procés de maduració de la personalitat. La vida emocional de l’adolescent és molt inestable i ràpidament pot passar d’un estat a un altre.
Com a docents, reflexioneu sobre les coses que us fascinen o que us pesen del treball amb adolescents: