1.-
Tècniques d'expressió escrita
Objectius
Continguts conceptuals
Continguts procedimentals
Continguts actitudinals
La redacció de textos és una tasca que preocupa molts professionals que es troben cada dia amb la feina d’elaborar documents amb peculiaritats diverses. És necessari, doncs, que aquelles persones que s’hagin d’enfrontar periòdicament a aquesta feina coneguin les eines de què poden disposar a l’hora de redactar textos. A més, així es pot anar perdent aquella por al full en blanc.
Conèixer els diversos apartats del procés de redacció i saber-los aplicar en els textos que calgui redactar és, sens dubte, una de les millors estratègies per arribar a construir textos amb un alt nivell d’eficàcia comunicativa. De fet, això és el que pretén qualsevol persona que es posa a escriure.
Les quatre etapes del procés de redacció són: la recollida d’informació, la planificació, la redacció i la revisió. S’adverteix, però, que malgrat la linealitat amb què aquí es presenten, no sempre es compleix en la pràctica, en la mesura que les diverses etapes interaccionen les unes amb les altres; és a dir, que moltes vegades mentre es recull informació ja es planifica, o mentre es planifica ja es redacta, o mentre es revisa es refà l’escrit i es torna a redactar en comprovar que no acaba de funcionar.
En la primera etapa, s’han presentat les tècniques principals per recollir o recopilar la informació a fi de poder superar bloquejos i pànics i, així, planificar millor les idees d’acord amb l’objectiu fixat.
És molt important planificar a fi de no fer la feina en va. Així, doncs, s’ha vist la importància que té l’anàlisi de la situació comunicativa per adaptar plenament cada text a les seves necessitats i a les del destinatari. També s’ha vist com ordenar les idees a fi que el missatge esdevingui precís, clar i concís, aspectes estilístics que esdevenen decisius quan es busca aconseguir un alt nivell d’eficàcia comunicativa.
En l’etapa de redacció, s’han repassat els aspectes que cal conèixer per estructurar els paràgrafs i les frases amb coherència. Així mateix, s’ha incidit en aquelles construccions poc recomanables que poden fer els escrits espessos i difícils de llegir i en algunes incorreccions gramaticals relacionades amb aquests elements. En darrer terme, s’ha fet esment de la importància que tenen els connectors i la puntuació a l’hora d’estructurar adequadament un text.
Pel que fa a l’etapa de revisió, s’ha vist la necessitat de comprovar al final que el resultat s’adequa a la intenció inicial. Cal entendre aquesta última, no com una lectura amb presses d’última hora, sinó com un moment per refer tot allò que realment no s’ajusti als plantejaments fets. En mirar-se el text amb els ulls de qui l’ha de llegir, s’obté una perspectiva que permet detectar problemes de coherència i cohesió que difícilment es poden reconèixer d’una altra manera.
Finalment, cal recordar que tots els elements presentats conformen una unitat i que, tot i que per exposar-los s’han hagut de separar, en redactar, caldrà tenir-los tots presents si es vol millorar la qualitat dels escrits.
Connectors
En aquest document es presenten els connectors o marcadors textuals d’ús més corrent, classificats d’acord amb la funció que
poden fer dins d’un text.
Signes de puntuació
En aquest document es presenten els usos més corrents dels diversos signes de puntuació.
Guia de preguntes per revisar un text
En aquest document es presenten els diferents apectes a tenir en compte a l'hora de revisar un text.
AMADEO, I.; SOLÉ, J. Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna, 1996.
Aquest llibre està adreçat a totes aquelles persones que han de redactar sovint, tant a la feina com particularment. Els autors
expliquen el procés de redacció de textos i en donen exemples il·lustratius amb els exercicis corresponents.
CASSANY, D. La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1993.
L’autor d’aquest llibre ofereix una lectura amena del que és redactar. Presenta els estris que s’han de tenir en compte quan
es redacten textos com si parlés d’una recepta de cuina; d’aquí el seu títol.
CERVERA RODRÍGUEZ, A. Guía para la redacción y el comentario de texto. Madrid: Espasa Calpe, SA, 1999.
Aquesta guia presenta les diverses formes que hi ha d’elaborar un comentari de text. També explica les característiques dels
diferents tipus de textos que presenta amb exemples. L’autor analitza els textos a fi d’ensenyar els aspectes que cal tenir
en compte a
l’hora de redactar-los.
HIMSTREET, W.C.; BATY, W.M. Redacción de cartas e informes en la empresa Bilbao. Ed. Deusto, SA, 1990.
En aquest llibre s’expliquen els principis bàsics de la comunicació en l’àmbit de l’expressió escrita. Està adreçat al món
de l’empresa. Al final, hi ha exercicis d’autoavaluació amb les solucions corresponents.
Continguts basats en el manual: Altés, N.; Pejó, X. (2009) "Tècniques d'expressió escrita" Barcelona: Diputació de Barcelona.
Guionització i producció multimèdia: MADEBY4W Projectes Digitals. www.cuatrow.com
Diputació de Barcelona