QUI EM POT AJUDAR?
La rehabilitació d'un edifici és un procés complex des d'un punt de vista tècnic i social i, per tant, cal la implicació i l’acompanyament de diversos professionals especialitzats. També és molt recomanable contactar amb l’ajuntament per saber quina mena d’acompanyament al llarg del procés rehabilitador poden oferir.
Agents que intervenen en la rehabilitació
L’Agent Rehabilitador és una figura clau per gestionar el procés de rehabilitació i es pot associar als diferents perfils professionals que intervenen en la rehabilitació (arquitectes, arquitectes tècnics, aparelladors o enginyers de l’edificació, administradors de finques, empreses constructores o inclús, figures de naturalesa pública com el propi gestor de les ajudes).
L’Ajuntament i les altres administracions públiques poden actuar com a agent rehabilitador, especialment en el marc de projectes en àmbits vulnerables o en finques d’especial complexitat.
És important tenir en compte que, perquè l’agent rehabilitador pugui actuar, és necessari un document que acrediti l’acord pres amb la Propietat o Comunitat de Propietaris.
En el cas de finques de propietat vertical, amb una sola propietat, la presa de decisions resultarà més fàcil, sempre que s’assessori amb els professionals idonis.
En el cas de finques de propietat amb divisió horitzontal, com que són un conjunt de propietaris, s’han d’organitzar constituint una Junta d’obres, és a dir, un grup de propietaris que en faran el seguiment. La Junta és escollida en assemblea de la Comunitat i està formada per la presidència de la comunitat i altres persones voluntàries. El nombre de membres hauria de ser entre 3 i 5.
Funcions: La Junta d’obres és la interlocutora entre l’obra i la Comunitat. Ha d’estar al corrent del desenvolupament de l’obra i ha de tenir prou autonomia per prendre les decisions necessàries a proposta de la direcció facultativa. Ha d’informar a la resta dels propietaris sobre l’avançament de les obres, aparició de patologies ocultes, necessitat de reparacions urgents, canvis en solucions constructives, variacions de pressupost, etc. Ha de vetllar pels interessos generals de la comunitat i la correcta execució de l’obra sense influències ni interessos particulars
La propietat té com a responsabilitat primordial la recerca i contractació de l’equip tècnic professional que s’ha de fer càrrec del projecte tècnic, la documentació necessària i de la direcció de les obres, i també de la contractació de l’empresa constructora que les hagi d’executar.
Les Oficines Locals de Rehabilitació de l’Ajuntament o, en cas que no n’hi hagi, les oficines comarcals, poden informar, assessorar i ajudar a gestionar el procés de rehabilitació del qualsevol edifici o habitatge.
Funcions:
- Assessorament tècnic previ de l’edifici o habitatge a Rehabilitar.
- Ajuda i acompanyament per superar els obstacles en el procés de gestió.
- Informació dels ajuts vigents, que et podràs acollir segons les actuacions de Rehabilitació plantejades.
- Suport per identificar els agents de la rehabilitació que et podran donar suport en cada fase (administracions de finques, persones tècnics i tècniques, entitats financeres, altres administracions...).
Per facilitar la gestió a la propietat o comunitat de propietaris en el procés de rehabilitació, s’han creat les Oficines Tècniques de Rehabilitació (OTR), formades pels tres col·lectius professionals (Administradors de finques, Arquitectes i Arquitectes tècnics).
Totes aquestes oficines treballen conjuntament i coordinades amb les Administracions públiques i les Oficines Locals i Comarcals de Rehabilitació i Habitatge per gestionar els programes d'ajuts per a actuacions de Rehabilitació i millora de l’eficiència energètica, com poden ser els ajuts del Fons Next Generation.
Els col·legis professionals (Arquitectes i Arquitectes Tècnics) poden facilitar informació dels passos que cal seguir i ofereixen una relació de les tècnics habilitats que ajuden en el procés de Rehabilitació.
En cas de Comunitats de propietaris, l’Administrador de finques, assessora sobre tot el procés i ajuda a contractar les persones tècniques, a analitzar els pressupostos, a cercar finançament, o a sol·licitar les subvencions i a tramitar els permisos necessaris.
Funcions:
- Assessorament tècnic i sol·licitud d’ajuts
- Assessorament sobre les opcions de finançament / Avantatges i incentius fiscals.
- Tramitació documentació (Diagnosi / ITE / Projectes / CEE / Direcció Obres...)
- Acords Comunitat de Propietaris
Professionals tècnics de rehabilitació
COAC (Col·legi d’Arquitectes)
CATEB (Col·legi d’Arquitectes Tècnics)
ADF (Col·legi Administrador de Finques)
Pots trobar més informació en la pàgina Rehabilitar es estalviar.
L'empresa constructora és escollida per la propietat o comunitat de propietaris partint de l'estudi comparatiu elaborat pel professional tècnic responsable, en el qual compara pressupostos de tres empreses constructores així com la seva solvència tècnica, professional i econòmica (l'especialitat en aquest tipus de feines, la disponibilitat per iniciar els treballs, l'estructura necessària, el personal adequat i qualificat...).
El tècnic professional designat s'encarrega també de gestionar la relació entre l'empresa constructora i la propietat o comunitat de propietaris.
Funcions:
- Elabora el Pressupostos definitiu d’execució de l’obra.
- Assumeix el compromís d'executar les obres totals o parcials de rehabilitació d'acord amb el projecte tècnic redactat per tècnic professional competent i aprovat per la comunitat en el contracte corresponent.
Empreses constructores
Les entitats financeres i l’ICF (Institut Català de Finances) disposen d’una línia de préstecs principalment per a comunitats de propietaris, però també per a particulars i agents rehabilitadors que facin inversions que comportin una millora de l’eficiència energètica i de la sostenibilitat dels edificis.
Funcions:
- Assessorament sobre les opcions de finançament.