L’alumnat que participa en un curs de suport a les transicions educatives té, en molts casos, un conjunt de trets que el caracteritzen. Aquests trets, lluny d’estigmatitzar-lo o assenyalar-lo, ens han de servir per entendre millor la seva situació i per poder-lo orientar millor en el procés de tornar a estudiar, primer per accedir a la formació i després per accedir —a través de la formació— a una professió i a millors oportunitats laborals.
Sovint, un dels trets que caracteritza aquest alumnat és justament la baixa motivació per a la formació i una autoestima acadèmica deteriorada com a conseqüència de les experiències escolars poc reeixides que molts han experimentat anteriorment.
Una persona que té poca motivació per a la formació i baixa autoestima acadèmica parteix de condicions poc favorables per afrontar el desafiament de tornar a formar-se i participar en un curs de suport a les transicions educatives. De fet, sense motivació, difícilment hi haurà aprenentatge.
A més de tenir competència en el contingut de la formació que s’imparteix, és important, en aquests perfils d’alumnat, incorporar la mirada sobre els processos educatius com la motivació i l’autoestima i procurar, si més no, que la formació no les torni a malmetre encara més, sinó que, per contra, procuri iniciar el procés de recuperació. Si s’inicia el procés de millora de la motivació, els efectes són positius i persistents.
Intenta pensar en el perfil dels alumnes que coneixes i que participen en un curs de suport a les transicions educatives, considerant especialment els elements següents: