M1. Unitat 1. Orientació per a la formació a través de la motivació i l’autoestima

1. Importància de la motivació i l’autoestima en els processos d’orientació de l’alumnat

L’alumnat que participa en un curs de suport a les transicions educatives té, en molts casos, un conjunt de trets que el caracteritzen. Aquests trets, lluny d’estigmatitzar-lo o assenyalar-lo, ens han de servir per entendre millor la seva situació i per poder-lo orientar millor en el procés de tornar a estudiar, primer per accedir a la formació i després per accedir —a través de la formació— a una professió i a millors oportunitats laborals.

Sovint, un dels trets que caracteritza aquest alumnat és justament la baixa motivació per a la formació i una autoestima acadèmica deteriorada com a conseqüència de les experiències escolars poc reeixides que molts han experimentat anteriorment.

Una persona que té poca motivació per a la formació i baixa autoestima acadèmica parteix de condicions poc favorables per afrontar el desafiament de tornar a formar-se i participar en un curs de suport a les transicions educatives. De fet, sense motivació, difícilment hi haurà aprenentatge.

A més de tenir competència en el contingut de la formació que s’imparteix, és important, en aquests perfils d’alumnat, incorporar la mirada sobre els processos educatius com la motivació i l’autoestima i procurar, si més no, que la formació no les torni a malmetre encara més, sinó que, per contra, procuri iniciar el procés de recuperació. Si s’inicia el procés de millora de la motivació, els efectes són positius i persistents.

Intenta pensar en el perfil dels alumnes que coneixes i que participen en un curs de suport a les transicions educatives, considerant especialment els elements següents:

  • Història d’èxits i fracassos escolars anteriors
  • Motivació per a la formació (motius per formar-se)
  • Autovaloració com a estudiants (es consideren bons estudiants?)
  • Expectatives respecte a la formació que cursen (creuen que aprovaran?)
Pujar