M2. Unitat 4. Eines digitals per a l’avaluació

1. L’avaluació en contextos educatius

L’avaluació és una part habitual del procés d'aprenentatge, i tot i que en moltes ocasions s’hagi relacionat amb la realització d’un examen, és més que una prova. Una de les classificacions més comunes de l’avaluació educativa és la següent:

  • Avaluació diagnòstica: s'utilitza per analitzar les capacitats i aptituds dels alumnes com a base per a la planificació del programa a seguir.
  • Avaluació formativa: té l'objectiu de reunir proves sobre el progrés dels alumnes; els resultats són una influència per millorar els mètodes i les prioritats d'ensenyament.
  • Avaluació sumativa: es fa servir per jutjar els èxits dels alumnes al final d'un tema o programa de treball.

Hi ha multitud de mètodes i estratègies pedagògiques que aposten per formes d'avaluar els alumnes més completes, flexibles, contínues i ajustades als diferents ritmes d'aprenentatge dels estudiants.

L’ús dels diferents tipus d’avaluació ens pot ajudar a analitzar els processos d’aprenentatge col·laboratius i actius, en què el docent ja no és l’únic que transmet la informació, sinó que adopta un rol més de facilitador, de dinamitzador, de guia per als seus alumnes, que aprenen fent, buscant, interactuant i compartint.

S’ha d’avaluar al llarg de tot el procés d'ensenyament i aprenentatge. És una tasca complexa, ja que analitzar aprenentatges col·laboratius i actius de l’alumat implica fer seguiment d’estratègies pedagògiques, des de les classes magistrals fins a l’aprenentatge indagatiu (per exemple, el basat en projectes), la classe invertida i la gamificació, entre altres.

En determinats moments es necessita saber els coneixements previs dels alumnes respecte a un tema o temes concrets (avaluació diagnòstica); en altres, saber què han après, què els falta per aprendre i com estan desenvolupant les competències (avaluació formativa). I finalment, qualificar o mesurar el nivell d'aprenentatge assolit pels alumnes amb relació als objectius programats (avaluació sumativa).

A més, s’ha de tenir en compte que s’ha de permetre implicar els estudiants en la seva pròpia avaluació, cosa que es coneix com a autoavaluació, i també els companys, amb l’anomenada coavaluació. L'autoavaluació i la coavaluació permeten implicar de forma activa els alumnes en l'autoreflexió del seu aprenentatge, fer que se’n sentin realment responsables i generar una visió més completa de la utilitat de l'avaluació, tant sumativa com formativa.

Pujar