M2. Unitat 4. Eines digitals per a l’avaluació

2. Avaluació i eines digitals

Com hem vist, les eines digitals poden ajudar a facilitar i millorar l’aprenentatge col·laboratiu. De la mateixa manera, la tecnologia digital ens proporciona aplicacions útils per personalitzar, adaptar i millorar l’avaluació d’aquests processos educatius.

La característica principal de les eines digitals en l’avaluació és que:

  • Permeten conèixer de forma immediata els resultats aconseguits per un alumne durant el procés d'aprenentatge i detectar problemes en l'aprenentatge en temps real, és a dir, en el moment en què es produeixen, per prendre decisions que permetin superar-los.
  • Permeten personalitzar l’aprenentatge i l’avaluació segons les diferents necessitats de l’alumnat. L’alumne pot escollir, dins d’una gran varietat de recursos, els que més s’adapten al seu ritme, i per tant, també pot seleccionar, entre diferents mètodes i instruments d’avaluació, els que millor donen resposta al procés educatiu.

Per tant, podem concloure que, per tal d’avaluar amb el suport de les tecnologies digitals, s’ha de tenir en compte que:

  • L'avaluació ha de ser formadora, i per tant, hi ha d’haver una retroalimentació cap a l’alumne i una funció d’orientació.
  • S’ha d’escollir una varietat de mètodes avaluadors i d’instruments (digitals o no). Per exemple, portafolis, debats, rúbriques…
  • S’ha d'implicar l'alumne i els companys en l'avaluació.
  • L’avaluació s'ha de basar en dades objectives i en objectius d’aprenentatge clars, que l'alumne ha de conèixer per comprendre i assimilar els resultats obtinguts.

Per saber-ne més

Podeu consultar la pàgina web martalc.es, on trobareu tot un seguit d’eines i recursos digitals relacionats amb diversos processos d’ensenyament i aprenentatge i amb l’avaluació.

Pujar