Un cop obtinguts els costos complets dels diferents serveis, hem d'ajustar-los a les unitats reals de serveis prestats.
L'import dels costos complets no és directament comparable entre organitzacions similars ni amb nosaltres mateixos en un altre període. Parlem d'un import absolut que no valora la quantitat ni el tipus de servei hem donat en cada moment.
No serveix de res saber que hem reduït el volum total de costos si desconeixem si aquesta reducció ha anat associada a una disminució del volum total de servei o de la qualitat d'aquest servei.
Els únics indicadors que ens poden valorar si hem incrementat o no l'eficiència són els de cost unitari o cost per unitat de servei. Els costos unitaris ens informen de quin ha estat el cost d'un servei concret en dos moments o en dues organitzacions similars.
Passem de saber:
En qualsevol cas, la Unitat de Servei ha de tenir aquestes característiques:
Identifica cada una de les unitats de servei de la teva escola bressol amb l’objectiu de determinar-ne el cost unitari.
Trobaràs una proposta de resolució al final d'aquest mòdul.
El cost unitari ens indica el grau d'eficiència de cada un dels serveis prestats, ja que és un indicador que relaciona el cost de servei amb el volum de servei.
Hem de tenir clar que l'eficiència no és un valor absolut: no podem concloure que som o no som eficients.
L'eficiència és un valor relatiu que prové de la comparació: som més o menys eficients que nosaltres mateixos en un altre moment o som més o menys eficients que altres organitzacions que presten el mateix servei.
Presentem alguns exemples d'indicadors que informen del grau d'eficiència del nostre servei d'escola bressol:
Permet conèixer el cost mitjà del personal docent i poder comparar amb altres escoles bressol si el cost dels docents està pròxim a la mitjana o no.
Permet conèixer el cost de manteniment del centre per metre quadrat. Podem comparar-lo amb exercicis anteriors, entre diferents escoles del municipi o amb dades d’entitats similars. Ens pot servir per comparar entre alternatives de gestió directa o contracció externa.
Quantifica el cost per cada alumne que hi ha a l'escola. És un indicador molt útil a l'hora d'establir taxes o preus públics.
Un increment del cost per alumne pot venir d'un increment dels costos totals o d'una disminució de nens a l'escola. Si tenim places vacants o grups incomplets, encara que els costos complets es mantinguin estables, o fins i tot que hagin disminuït, els costos per alumne poden incrementar de forma important.
Informa sobre el cost per àpat del servei de menjador. Es pot comparar amb anys anteriors o amb altres escoles bressol, i també ens permet comparar el servei entre el cas d’una gestió directa i el d’una gestió indirecta. Si el comparem amb el preu públic del servei de menjador, podem conèixer l'import de la «subvenció» que es fa indirectament a cada família que utilitza l'espai migdia.
Valora el cost per hora del servei d’acollida. Es pot comparar amb el cost d’anys anteriors o amb el d’altres escoles bressol. És de gran utilitat per a establir taxes i preus públic, però hem d'anar amb compte perquè no ens informa del nombre de nens que utilitza el servei.
Aquest indicador permet aproximar de forma visual quina seria l’aportació que fan els ciutadans mitjançant les seves contribucions al pressupost municipal en la cobertura del dèficit de les escoles bressol públiques del seu municipi.
Aquest indicador quantifica la «subvenció» que rep cada una de les famílies que tenen un nen a l'escola bressol per part de l’ajuntament. L'aportació de l'ajuntament al finançament és la diferència entre el cost total del servei de l'escola bressol menys les aportacions que fan les famílies amb la quota, menys les subvencions que es reben d'altres administracions.