Mòdul 1. Introducció al concepte d’orientació

3. Obstacles i oportunitats estructurals del sistema

L’orientació hauria de comptar amb un sistema integrat i un model de coordinació de tots els agents implicats en un procés que és continu al llarg de la vida.

En la majoria dels casos ens trobem amb una separació entre l’orientació educativa/acadèmica i l’orientació professional/laboral. Aquesta divisió dona resposta a una estructura administrativa de recursos dividida i proveïda per actors diferents.

Aquesta estructura comporta que hi hagi una metodologia segons la posició de la persona:

  • Orientació educativa:
    • Destinada prioritàriament a 4t d’ESO i portada a terme pels centres, on la realitzen els tutors i orientadors del centre. Es basa en el sistema reglat: els alumnes estan en el sistema i la informació que es dona també està sempre dins el sistema reglat.
    • En ocasions, a nivell local, pot haver-hi serveis externs amb molta diversitat: educació, joventut, entitats, empreses.
    • Reglat pel Departament d’Ensenyament.
  • Orientació laboral:
    • Destinada a majors de 16 anys amb l’objectiu d’una ràpida inserció laboral.
    • Es proveeix als serveis d’orientació local a través de promoció econòmica.
    • Reglada pel Servei d’Ocupació de Catalunya.

A nivell local, podem treballar conjuntament tots els agents implicats per consensuar un model i un objectiu comú i unes prioritats basades en tres eixos clau:

  • Atenció personalitzada
    • Atenció individualitzada per resoldre els principals dubtes sobre la construcció del propi projecte.
    • Generar serveis, activitats, eines i recursos per orientar els interessos i les motivacions de les persones en qualsevol etapa de la seva vida.
    • Investigar sobre les necessitats dels diferents col·lectius que requereixin l’acompanyament i l’atenció.
    • Defensar els drets i les llibertats dels ciutadans davant la igualtat d’oportunitats, i reduir les condicions precàries en aquelles persones subjectes a patir risc d’exclusió.
    • Promoure la conscienciació i la participació ciutadana en el desenvolupament personal i professional de les persones.
  • Priorització de la continuïtat formativa (reglada i no reglada)
    • Donar resposta a les necessitats de formació.
    • Tenir en compte les opcions de formació reglada.
    • Valorar, sobretot en situacions complexes, les opcions de formació no reglada.
  • Impuls a les competències professionals. Valoració de possibles sortides professionals
    • Estimular la capacitat de detectar les competències professionals clau.
    • Buscar opcions híbrides (formació i ocupació).
    • Mantenir una actitud oberta a les possibles opcions del món professional.
    • Analitzar les perspectives futures en els diferents sectors econòmics, i incorporar les ofertes de feina i altres oportunitats laborals que puguin ser d’interès per als usuaris.
Pujar