M2. Unitat 1. Introducció a l’educació i als recursos i eines digitals

3. Identitat digital

Si esteu realitzant aquest curs virtual és perquè segurament teniu intenció de començar a utilitzar eines, aplicacions, recursos i entorns digitals, o bé ja sou usuaris actius a la xarxa. En qualsevol cas, cal reflexionar sobre el rastre que deixem a la xarxa amb l’ús d’aquestes eines digitals.

La revolució digital ha obert les portes a nous instruments digitals que permeten gestionar i expandir la nostra identitat, que fins a l’arribada de la revolució digital era només una identitat física. Totes les activitats (comunicar, crear continguts…) que es fan a la xarxa també formen part de la identitat personal.

Aquesta nova visió de la identitat dins la xarxa és el que s’ha anomenat identitat digital, i es refereix a les formes com la tecnologia digital actua com a mediadora en l’experiència de la identitat construïda per cadascú de nosaltres.

La identitat és fluïda i està permanentment oberta al canvi. Per tant, si tenim el poder d’anar construint la nostra identitat, s’ha de ser molt conscient d’aquesta gestió.

La gestió de la identitat s’ha d’entendre com una nova i rellevant competència educativa, que implica aprendre i ensenyar a projectar-la i protegir-la en aquests nous entorns.

Els usuaris han d’actuar com a agents actius, construint coneixement, gestionant-lo i compartint-lo, i és aquí on la identitat digital es veu determinada per la publicació oberta i la producció col·laborativa multimèdia que realitzem.

Actualment, les eines digitals faciliten l’intercanvi i la comunicació entre tot el món. La necessitat d’adaptar-se a aquest entorn obert i participar en la societat en xarxa, fa que sigui indispensable construir una identitat digital.

Per saber-ne més

Podeu veure el següent vídeo sobre la identitat digital.

Ens encaminem cada cop més cap a un context amb una identitat híbrida i única. És a dir, la identitat física es complementa amb la identitat digital i al contrari. Aquesta identitat híbrida no només marca una diferència entre la vida física i la virtual, sinó que, a més, fa que els individus puguin expressar diferents maneres de mostrar-se en la seva vida virtual, de tal manera que no es posseeix un únic i estable jo; la identitat individual va evolucionant durant tota la vida i a mesura que la persona va pertanyent a diferents cultures i col·lectius digitals.

Existeix una quantitat de factors i fets de la nostra vida en línia que influeixen clarament en la identitat digital; alguns depenen de nosaltres mateixos, i d’altres, se’ns escapen del control directe i depenen d’altres persones.

Per tal d’exemplificar aquest fenomen, només cal que analitzem el nostre perfil en una xarxa social com Facebook o Instagram, on nosaltres tenim el poder de pujar contingut al nostre mur, però no tenim control dels comentaris que ens hi deixen publicats ni de les fotografies on ens etiqueten.

Activitat

En aquesta activitat et proposem realitzar un llistat d’eines i recursos digitals classificats en 3 columnes, segons si l’ús de l’eina és amb finalitat personal, professional (motius laborals) o acadèmica (en el cas que estigueu estudiant ). El llistat s’ha de realitzar en un minut i mig.

Posteriorment, reflexiona sobre en quina columna ha estat més fàcil realitzar la llista i per què. Analitza, també, el grau d’autoconeixement i reflexió sobre la pròpia identitat digital que s’efectua en el llistat de totes les aplicacions.

Pujar