L’adolescència es coneix com el període vital entre la pubertat i l’edat adulta. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), podem parlar de diferents etapes:

Font: adaptada de la OMS.
 
L’adolescència d’avui es caracteritza per:
- 
 Precocitat o avançament d’algunes conductes. 
- 
 Normalització del consum de cànnabis. 
- 
 Allargament de l’adolescència. 
- 
 Perspectives laborals pessimistes (imatge del treballador com a esclau, pèrdua de l’eficiència i l’eficàcia de l’estudi superior). 
- 
 Canvi d’identificació de productor a consumidor. 
- 
 Provisionalitat. 
- 
 Projecció exterior i noves tecnologies (xarxes socials…). 
 
Les principals tasques en l’adolescència són: 
- 
 Autodefinir-se: L’adolescència és una etapa de crisi en la qual el noi o la noia ha d’arribar a ser qui és (autoconcepte, autoimatge corporal, sexualitat i afectivitat, valors, estudis i formació…). 
- 
 Diferenciar-se: Per arribar a autodefinir-se, s’ha de diferenciar del que els pares esperen d’ell o d’ella. 
- 
 Qüestionar: Per diferenciar-se necessita experimentar els seus propis límits i ho fa amb el qüestionament de les normes. 
- 
 Experimentar: Posa a prova el propi cos amb noves activitats estimulants i noves emocions. 
 
Per definir la seva identitat, l’adolescent necessita:
- 
 Comptar amb el reconeixement de la seva singularitat, i rebre tendresa i afecte. 
- 
 Tenir clars els límits dins dels quals podrà definir-se i diferenciar-se sense quedar exclòs del seu sistema de referència (família, amics, institut, lleure…). 
- 
 Desvincular-se dels pares i posar a prova la seva fràgil personalitat en el grup d’iguals.  
- 
 Comptar amb l’acceptació dels amics i altres referents adults. 
 
 
A nivell neuropsicològic, la maduració del cervell es produeix per àrees seguint un procés ordenat que comença a la zona de la nuca i avança cap a la zona frontal i es completa a edats avançades:
- 
 12-14 anys: maduració de les àrees subcorticals. 
- 
 15-17 anys: maduració de les àrees corticals. 
- 
 18-25 anys: maduració del còrtex frontal. 

L’àrea frontal és la darrera zona a formar-se. Aquesta està associada a:

- 
 La planificació de comportaments cognitivament complexos 
- 
 Els pensaments seqüenciats de raonament 
- 
 La regulació dels processos d’introspecció, els judicis de valor i els judicis sobre la perillositat 
- 
 L’expressió de la personalitat 
- 
 El procés de presa de decisions 
- 
 L’adequació del comportament social en cada situació 
L’adolescència és l’època de més reacció a l’estrès i menys tolerància a la frustració.
 
El patró de formació i maduració del cervell depèn del sexe:
- 
 Les noies maduren més ràpidament les zones del còrtex prefrontal que processen el llenguatge, el control del risc, l’agressivitat i la impulsivitat. 
- 
 Els nois maduren abans les regions del lòbul inferior parietal, importants per a les tasques espacials. 
- 
 S’observen diferències de maduració en l’amígdala i l’hipocamp, que contribueixen a les diferències de desenvolupament cognitiu i social durant l’adolescència.