La presa de decisions es pot fer en el moment en què l’autoconeixement i l’exploració de l’entorn ens transforma la informació en el coneixement necessari.
Però hem de ser conscients que aquest entorn pot condicionar la tria i al mateix temps ser causa de desorientació, tal com s’ha indicat a la unitat anterior. És important poder identificar, i treballar si cal, aquests condicionants:
Familiars | Les professions de la família (simpatia o antipatia) Les expectatives dels pares (possibles pressions) |
---|---|
Psicològics/personals | L’edat El gènere Les capacitats físiques La personalitat El nivell d’aspiracions de la persona El grau de maduresa en el moment de la presa de decisions |
Socials: l’entorn | La moda i els estereotips L’opinió de les amistats Les professions pròpies de l’entorn on es viu |
Econòmics | La situació econòmica familiar El lloc i el tipus de centre escollit La durada dels estudis i el preu La perspectiva de la professió: remuneració, atur… |
Educatius | El rendiment acadèmic: l’aprofitament dels estudis realitzats Les opinions de l’entorn educatiu Les condicions d’accés a certes professions (selectivitat, proves específiques…) |
Qualsevol moment de presa de decisions genera inquietud i estrès. La tria d’una opció implica necessàriament la renúncia a una altra, i sovint es viu amb nerviosisme.
Per aquest motiu, és necessari comptar amb motors que ens ajudin a fer aquest pas: l’autoconeixement real i la identificació dels condicionants ajuden a sentir-se empoderat, però és necessari activar-se i mantenir els principals motors: