Un organitzador psíquic correspon a un punt d’inflexió en el creixement o desenvolupament de la psique, a un període crític del desenvolupament que transforma l’evolució del psiquisme anterior.
El primer organitzador psíquic és el somriure.
El segon organitzador psíquic és l’angoixa davant l’estrany.
El tercer organitzador psíquic és el no.
Amb la finalitat de protegir el nen, la persona cuidadora ha d’accedir a posar-li límits dient verbalment un no, i el nen ha d’obeir, encara que en un principi li sigui summament difícil. Aquesta negació significa la capacitat de judici, i per aconseguir l’acceptació d’aquest no, aprèn la imitació.
Jean Piaget (1896-1980) va estudiar el desenvolupament espontani de la intel·ligència i del pensament. Vegem les etapes que va concloure:
1r període: Intel·ligència sensoriomotriu (dos primers anys de vida)
Per al nen de menys d’un any no existeixen objectes permanents.
Al principi no hi ha en el nen cap distinció entre el seu món interior i el món exterior.
2n període: Representació preoperativa (de dos a sis anys)
El llenguatge li permet fer intercanvis verbals amb els altres i, en interioritzar la paraula, sorgeix el pensament com a diàleg amb si mateix. Així sorgeixen dos nous mons: el món social i el món interior.
3r període: Operacions concretes (de set a onze anys)
Apareix l’ús de la raó. Adquireix la capacitat de fer operacions mentals concretes: opera amb objectes que puguin ser percebuts i manipulats. El nen pensa “amb els ulls i les mans”.
4rt període: Operacions formals (de dotze a quinze anys)
És possible fer operacions no concretes, que són aquelles que no requereixen el suport de la percepció o de la manipulació, sinó que es realitzen a un nivell verbal o conceptual.
En el moment del naixement, hi ha un jo o no n’hi ha?
La tendència al zero, la idea que el nen neix com una taula rasa, està desapareixent. Treballs de diferents autors apunten que en el nadó coexisteixen funcionaments purament sensorials amb clares manifestacions d’existència d’un jo.
Llavors, com adquireix el nen el sentit de la identitat?
Margaret Mahler va establir un model teòric basat en tres fases:
Recorda
L’infant passa d’un món fetal predominantment sensorial al relacional-comunicatiu.