El portafolis és un instrument d’avaluació educativa que permet que l'alumne prengui consciència del seu propi procés d’aprenentatge. És un recull d’experiències d’aprenentatge que realitza l’estudiant en format text i/o multimèdia reflexionant sobre el que ha après i com ha estat aquest aprenentatge, alhora que deixa evidències dels seus èxits.
L’ús del portafolis digital fomenta l'esperit crític i l'autonomia de l'alumne.
El portafolis pot ser de curs o àrea, o bé tenir l’objectiu de reflexionar sobre els processos treballats durant les tutories, els projectes, els continguts o les competències específiques. També pot ser un repertori de vivències, és a dir, un dossier personal.
A continuació es presenten diversos recursos digitals que poden ajudar en l’elaboració de portafolis:
-
EduClipper. És una plataforma que permet compartir enllaços, vídeos i altre material multimèdia educatiu amb la finalitat de crear una biblioteca de contingut digital. A més d'organitzar i compartir continguts en diversos formats i establir un espai virtual de treball per a professor i alumnes, aquest servei en línia inclou la possibilitat de crear portafolis dels treballs realitzats i convertir-los en una presentació.
-
Edublogs. És un espai digital que permet crear blogs per a finalitats educatives. És una plataforma basada en Wordpress, una de les plataformes més populars per realitzar blogs. Un blog pot esdevenir un portafolis molt complet, i la plataforma Edublogs, especialment pensada per a l'àmbit educatiu, permet crear un blog de forma senzilla i segura.
-
Google Sites: És una plataforma en línia gratuïta que permet crear pàgines web de forma senzilla i inserir-hi diversos elements, com calendaris, vídeos, presentacions, entre altres. Per tant, tan estudiants com docents poden configurar aquestes webs com a portafolis.