Aquest tipus d’eines s’utilitzen en contextos educatius, però també en altres on es necessiti la recopilació d’informació. En el nostre cas, permeten als estudiants donar respostes simultàniament quan es planteja una pregunta d'opció múltiple. La majoria de les eines de sistemes de resposta permeten ser utilitzades de forma presencial a l’aula, en una ponència o en un fòrum obert.
Alguns dispositius també accepten text lliure o respostes numèriques. Les respostes es poden descarregar en format full de càlcul, i per tant, el docent té accés al moment a totes les respostes.
A més, algunes de les eines que veurem a continuació incorporen elements de gamificació per tal de millorar l’experiència i motivar l’usuari en l’ús d’aquest tipus d’eines.
És una aplicació de Google que facilita la creació de formularis i tests de diferents tipus, que poden publicar-se a la xarxa o enviar-se per correu.
Si teniu un perfil de Google (Gmail), no heu de crear un nou usuari; senzillament accediu al vostre Drive i obriu un nou document “Form”.
A mesura que els usuaris van contestant el formulari, els resultats queden guardats automàticament al mateix document, i les dades poden ser descarregades en un full de càlcul. A més, el mateix programa ofereix una anàlisi dels resultats a través de gràfics estadístics.
Són dues eines ideals per crear jocs de preguntes tipus Trivial i posar a prova els coneixements dels alumnes de manera divertida. L’administrador del joc o qüestionari pot veure els resultats i analitzar la informació a posteriori de manera senzilla, ja que aquesta queda enregistrada. A més, també pot utilitzar quizzes ja creats i compartits per altres docents en la comunitat de Kahoot o Socrative. Els alumnes poden jugar sols o en equip i des de diferents dispositius (ordinadors, tauletes, telèfons intel·ligents).
Et proposem crear un exemple de qüestionari a través de l’aplicació Kahoot. Crea un nou perfil a create.kahoot.it en el cas que encara no tinguis un registre. A continuació, inicia un nou qüestionari (quiz) relacionat amb algun dels continguts o les competències que estiguis impartint actualment. Elabora entre sis i vuit preguntes i, posteriorment, realitza la prova del qüestionari creat.