M2. Unitat 4. Eines digitals per a l’avaluació

6. Rúbriques

La rúbrica és un instrument d’avaluació educativa que consisteix en una taula de doble entrada on s’especifiquen criteris de qualitat i graus d’assoliment de la qualitat d’un objectiu, una tasca o una competència. Són unes guies de puntuació utilitzades en l'avaluació de treballs, projectes, activitats o competències de l'alumnat que descriuen les característiques específiques d’aquestes en diversos nivells de rendiment.

Els objectius d’aquests instruments són:

  • Aclarir el que s'espera del treball de l'alumne.
  • Valorar la seva execució.
  • Facilitar la retroalimentació i permetre l'autoavaluació i la coavaluació.

És important que l'alumne conegui la rúbrica d'avaluació de la tasca, activitat o projecte que realitzarà abans de començar-la.

Algunes eines digitals que es poden emprar per a les rúbriques són:

  • For all Rubrics. És una de les aplicacions més populars en la creació de rúbriques. Aquesta eina digital en línia permet generar rúbriques i insígnies digitals de manera senzilla i registrar les avaluacions de cada alumne. A partir de les dades valoratives introduïdes, el programa ofereix al docent una visió general de l'acompliment de la classe. Es poden crear les rúbriques directament a la web o utilitzant plantilles Excel.
  • RubiStar. És una aplicació gratuïta per crear rúbriques i consultar les que ja han realitzat altres usuaris. Un cop creat el registre, l’usuari pot guardar i editar en línia les rúbriques. La mateixa plataforma guia a l’usuari durant tot el procés de creació i suggereix diferents indicadors en funció del tema o el tipus d'activitat que s’avaluarà.
Activitat

En aquesta última activitat, et proposem crear un perfil a RubiStar i elaborar una nova rúbrica. Pots partir d’una rúbrica que ja tinguis elaborada en format paper (no digital) o crear-ne una de totalment nova.

Identifica i valora els principals avantatges de l’ús d’aquesta aplicació un cop realitzada la rúbrica.

Pujar