Guia per a l'elaboració d'un Estudi Bàsic de Seguretat i Autoprotecció (EBSAU)

Introducció

Objecte

El present document ofereix criteris i recomanacions per establir mesures i protocols de seguretat i d’autoprotecció en una ACTIVITAT O ESDEVENIMENT ESPORTIU A L’AIRE LLIURE que es troba fora de l’àmbit d’aplicació del Decret 30/2015, pel qual s’aprova el catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció i es fixen els continguts d’aquestes mesures. El seu objectiu és el de contribuir a organitzar aquestes activitats amb les condicions de seguretat necessàries, i ajudar a preveure i donar resposta a possibles situacions d’emergència que puguin esdevenir durant la realització de l’esdeveniment esportiu.

És important recordar que per a la realització de qualsevol activitat cal tenir les autoritzacions pertinents de l’autoritat corresponent, així com l’assegurança convenient. En aquest sentit, informem que aquest document no substitueix cap documentació que hagi d’acompanyar el tràmit d’autorització oportú.

Aquesta guia pot servir també com a referència per a esdeveniments esportius puntuals a l’interior d’equipaments esportius, sempre que aquests no estiguin contemplats en el pla d’autoprotecció o altra documentació de seguretat de l’edifici, i sempre en el supòsit que aquella activitat sigui compatible amb els usos contemplats a la llicència de l’establiment. Tot i així, aquesta guia està pensada per a activitats a l’aire lliure.

Aquest document s’estructura en tres parts:

  • PREPARACIÓ: tot el que cal tenir en compte (informació, material, documentació…) durant el procés de preparació de l’activitat, des del punt de vista de la seguretat i l’autoprotecció.
  • DESENVOLUPAMENT: tot el que cal fer durant l’activitat, des del punt de vista de la seguretat i l’autoprotecció, i el que cal fer en cas d’emergència.
  • TANCAMENT: tot el que cal fer, en acabar l’activitat o després d’una emergència.

Elaboració i tramitació de l'EBSAU

L’Estudi Bàsic de Seguretat i Autoprotecció dels esdeveniments esportius municipals (a partir d’ara EBSAU) ha de ser elaborat per tècnics/ques d’esports o tècnics/ques organitzadors que coneguin l’activitat i el territori on es desenvolupa, assistits per especialistes externs (de l’administració o privats) que assegurin tant l’homogeneïtat de criteris com els coneixements tècnics complementaris necessaris, i al mateix temps impulsin i dinamitzin la redacció i l’aplicació de l’EBSAU.

Es considera adient registrar l'EBSAU via registre municipal.

Manteniment de l'EBSAU

En relació amb el manteniment de l'EBSAU, es recomana:

A. Abans de cada edició de l'esdeveniment: actualitzar l’EBSAU, amb la signatura renovada de l’organitzador o organitzadors

B. Cada quatre anys: comprovar i actualitzar el contingut de l’EBSAU en profunditat

A. Abans de cada edició de l'esdeveniment, caldrà:

  1. Actualitzar les dades de les entitats (si han canviat) i dades personals de l’organització (principalment noms i telèfons) tant dels responsables com de la resta de persones implicades.
  2. Actualitzar la dotació i les dades de contacte dels serveis sanitaris subcontractats, si s’escau.
  3. Actualitzar dates i horaris, si s’escau.
  4. Revisar i actualitzar inventaris de material.
  5. Confirmar el llistat d’accions prèvies i la persona assignada a cada tasca.
  6. Confirmar l’assignació de funcions i protocols en cas d’emergència.
  7. Confirmar el llistat d’accions de tancament i els responsables de realitzar-les.
  8. Posar al dia el directori de comunicacions.
  9. Incorporar, si s’escau, les propostes de millora respecte edicions anteriors.

En cas de canvis al recorregut, caldrà, a més:

  • Revisar els riscos externs, i en conseqüència, els criteris de cancel•lació o suspensió
  • Refer la informació de les vies d’evacuació, punts de reunió, centres d’acollida o aixopluc
  • Revisar horaris de presència de cada col•lectiu a cada espai
  • Adaptar la distribució dels mitjans humans i materials, si s’escau
  • Reflectir els canvis a la cartografia

En cas de canvis a l’activitat o a les instal•lacions associades a l’activitat, serà també necessari:

  • Revisar els riscos interns.
  • Adaptar la distribució dels mitjans humans i materials, si s’escau.
  • Reflectir els canvis a la cartografia.