Guia per a l'elaboració d'un Estudi Bàsic de Seguretat i Autoprotecció (EBSAU)

Desenvolupament de l'activitat

A la secció anterior hem parlat de tot el que cal preparar, organitzar i planificar mesos o setmanes abans de l’esdeveniment esportiu objecte d’estudi. En aquest capítol es tracta de definir les comprovacions que cal fer els darrers dies i hores abans de l’inici de l’activitat, i com procedir davant d’imprevistos que es puguin produir un cop iniciada, mitjançant protocols, fitxes i quadres de suport a la decisió.

Per garantir que l’esdeveniment s’iniciï amb les màximes garanties, i al mateix temps es pugui actuar de manera adient en cas d’emergència es recomana contemplar les situacions següents:

  1. Accions prèvies a l’inici de l’activitat.
  2. Criteris de suspensió o cancel•lació de l’activitat.
  3. Criteris d’actuació davant de les situacions més habituals.

Aquestes tres situacions es corresponen amb els tres apartats d’aquesta secció.

Comprovacions prèvies a l'inici de l'activitat

Abans de l’inici de l’activitat esportiva cal assegurar que tot és a punt i això implica dur a terme una sèrie d’activitats i de comprovacions de darrera hora que cal planificar. En aquest sentit, es recomana:

  1. Disposar d’un cronograma que contempli totes les tasques prèvies, amb indicació clara de què cal fer, qui ho farà i quan ho farà.
  2. Distingir entre accions anteriors (que cal fer uns dies abans), i accions immediatament prèvies a l’inici de l’activitat (és a dir, aquelles que cal fer el mateix dia).
  3. Comprovar abans i el mateix dia de l’activitat la possible aparició d’obstacles de darrera hora: obres o bastides al recorregut en espais urbans, arbres caiguts bloquejant el pas a zones boscoses, cadenats nous barrant l’accés, punts impracticables per despreniments o crescudes de rierols, etc.

Taula XV

Hores abans de l'inici de l'activitat, es realitzaran les tasques següents:

Taula XVI

A continuació es comenten diverses d’aquestes tasques:

  • Consultar la previsió meteorològica a tres fonts diferents (per exemple meteocat, TV3 meteo i eltiempo.es), per poder contrastar la informació
  • Confirmar la presència del personal de l’organització i els telèfons de contacte de l’organització, tant dels titulars com dels suplents. Cal confirmar cobertures i comunicacions en general
  • Confirmar la disponibilitat dels mitjans requerits
  • Comprovar la viabilitat de l’evacuació: que els recorreguts d’evacuació estan nets i oberts.
  • Comprovar que es disposa de claus dels cadenats per al pas dels participants i dels serveis d’emergència, així com claus dels espais de confinament.
  • Constituir el centre de control de l’esdeveniment, amb antelació suficient.
  • Comprovar registres, inscripcions i assegurances abans de començar, incloent consentiments paterns si hi ha menors, així com el tutor responsable a l’esdeveniment.
  • En general, caldria comprovar la identificació dels participants abans del tret de sortida.

Condicions per a la realització de l'activitat

Cal assegurar que l’activitat només es realitzarà quan es reuneixin les condicions de seguretat necessàries, prèviament definides, tant des del punt de vista personal de cada participant com des del punt de vista organitzatiu. Això implica:

  1. Assegurar que tots els participants compleixen els requisits personals i d’equipament adients. En cas contrari el participant serà apartat de l’activitat.
  2. Establir els criteris de suspensió i de cancel•lació de l’activitat per manca de condicions mínimes de seguretat internes o externes, o directament per una situació de risc o d’emergència que pugui afectar-la.
  3. En general es contemplarà la suspensió de l’esdeveniment quan no es pugui iniciar o desenvolupar l’activitat però no hi hagi risc per al conjunt de participants i assistents, i en canvi es cancel•larà l’esdeveniment quan realment hi hagi risc greu per a les persones.
  4. En recintes tancats, caldrà tenir en compte altres qüestions com per exemple el límit d’aforament, el control dels accessos i la disponibilitat de les vies d’evacuació a l’exterior del recinte.

Es recomana fer una taula amb els criteris de suspensió i de cancel•lació en funció de situacions de risc internes i externes, i que contempli també les mesures a aplicar, similar a la que es pot trobar a continuació:

Taula XVII

Protocols bàsics d'actuació

En el cas que es produeixi una situació de risc o d’emergència que pugui afectar l’activitat esportiva i/o les activitats vinculades, cal saber com ha d’actuar cadascun dels membres de l’organització i com protegir els assistents:

  • Cal establir els protocols generals d’actuació i/o protocols específics per als casos més habituals o significatius, com a l’exemple que es troba a l'apartat “Protocols específics”.
  • En qualsevol cas, caldria definir en aquest apartat:
  1. Protocol per a la detecció i els avisos inicials: què ha de fer qui detecti una emergència? A qui ho ha de notificar i com? Qui i com avisarà el Cap d’emergència i els membres de l’organització? Qui i com avisarà el 112?
  2. lntervenció: pauta de qui, com i en quines situacions intentarà intervenir a l’origen de l’emergència.
  3. Evacuació: quan i com evacuarem al públic i als participants? Per on? On són els punts de reunió?
  4. Confinament: hi ha alguna possibilitat d’aixopluc per als participants? I per al públic? On? Hi cabria tothom? Confinem només els participants?
  5. Recepció mitjans externs: quins són els punts que podem predefinir per a la recepció dels serveis d’emergència? Qui de l’organització anirà a trobar-los? Quina informació/documentació els ha de subministrar?
  • Aquests protocols s’han de complementar amb fitxes d’actuació per als responsables i unes instruccions més senzilles, com una mena de targetó o similar, per a la resta d’actuants de l’organització.
  • Pel que fa a emergències externes, cal saber on arriben els avisos del CECAT a l’ajuntament i assegurar que aquests siguin transmesos als responsables de l’esdeveniment si es dóna el cas.
  • Cal assegurar la coordinació entre totes les entitats implicades a l’organització, amb una definició clara de responsables i funcions.

Detecció i transmissió de l'alarma

Per a cada zona del recorregut, cal definir els interlocutors que es comunicaran amb el Centre de control en cas d’emergència. Caldrà establir:

Qui avisa? (Detecció de l'alarma)

Qui avisa la resta? (Transmissió de l'alarma)

Taula XVIII (1): Taula XVIII

Com a norma general, seran els membres de l’organització propers al lloc afectat els que detectaran la situació de risc o d’emergència, i el Cap de TRAM corresponent qui n’informarà el Centre de control (si no ho fan els controls directament).

En canvi, serà el Centre de control qui s’encarregarà d’avisar el Cap d’emergència, els altres responsables de tram no afectats, i la resta de l’organització.

Si l’avís entra directament al Centre de control, com per exemple per avís directe d’un participant, o bé en cas d’activació d’un pla de protecció civil, serà el Centre de control qui n’informarà al el Cap d’emergència i a tota la resta de l’organització.

Esquema d'avisos inicials en cas d'emergència interna en un esdeveniment esportiu

Esquema avisos inicials

Font: elaboració pròpia

Intervenció

Davant els casos d’emergència interna, s’ha de concretar qui fa què a la zona afectada, pel que fa a la intervenció inicial.

Les accions susceptibles de realitzar poden ser:

  • Allunyament de les persones
  • Actuació amb mitjans d’extinció
  • Sectorització (aïllament de la zona afectada)

Taula XVIII (2): Taula XVIII (2)

Allunyament i evacuació

Davant una emergència interna, habitualment es recomana l’allunyament inicial de totes les persones que es trobin al lloc de l’emergència. Aquesta tasca l’executaran els membres de l’equip de suport que es trobin a la zona directament afectada.

Posteriorment, i amb el vist-i-plau del cap d’emergència, es procedirà a:

  • l’evacuació només dels trams afectats (evacuació parcial) o
  • l'evacuació de totes les zones de l’activitat (evacuació general)

Cal concretar qui realitza l’evacuació a cada espai, les vies d’evacuació i, si s’escau, el punt de reunió.

Taula XVIII (3): Taula XVIII (3)

Aixopluc o confinament

Davant fenòmens meteorològics adversos o altres emergències externes es recomana a la població tancar-se en un lloc protegit.

Cal inventariar quins llocs propers a l’activitat poden servir per al confinament o, si més no, com aixopluc de públic i participants, i mirar d’assignar-los per espais, trams o zones de l’activitat.

Convé diferenciar entre aixopluc i confinament.

El confinament es dóna quan se satisfan les condicions següents:

  • Que sigui un lloc tancat. Cal minimitzar l’intercanvi de l’aire amb l’aire exterior. Per exemple, una nau industrial oberta o un vehicle no són llocs adients per a un confinament
  • En aquest lloc cal que les finestres estiguin tancades. És millor tancar les portes i refugiar-se en els locals més interiors. Si les finestres tenen persianes és millor abaixar-les. Per millorar que les finestres i portes quedin ajustades es pot posar cinta adhesiva al llarg de totes les juntures
  • Si el lloc de confinament disposa de ventilació, aire condicionat o sistemes que intercanviïn aire amb l’exterior, cal aturar-los.

Font: Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb la col•laboració de la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya. Per a més informació, podeu consultar: Capacitació per a la planificació de l'autoprotecció en l'àmbit local

Caldria també tenir clar qui són els responsables/gestors d'aquests espais i com contactar amb ells durant l’activitat.

Taula XVIII (4): Taula XVIII (4)

Recepció dels mitjans externs

Quan arribin els serveis d’emergència externs, han de tenir un interlocutor clar i definit, normalment el Cap d’emergència o altre responsable de l’organització que ell designi.

La informació a transmetre és, principalment:

  1. Què sabem del que està passant.
  2. On està passant (si pot ser sobre un plànol general de l’activitat).
  3. Si hi ha ferits.
  4. Si hi ha gent atrapada.
  5. Quines mesures d’autoprotecció s’han pres.
  6. Altra que ens puguin demanar
  7. Interlocutor a la zona afectada, si és el cas.

Caldria, també, inventariar els punts de trobada predefinits amb els serveis d’emergència, sobretot en activitats en línia o disseminades, incloent els possibles punts de transferència de ferits entre el servei sanitari preventiu de l'esdeveniment i el SEM, si és el cas.

Taula XVIII (5): Taula XVIII (5)

Protocols específics

De forma complementària, es poden definir uns protocols específics per a situacions determinades, com els exemples que es troben a continuació:

Exemple protocols específics 1:

Taula XVIII (6): Taula XVIII (7)

Exemple protocols específics 2:

Incendi Taula XVIII (7): Taula XVIII (8) Taula XVIII (8): Taula XVIII (9)

Baralles i desordres

Taula XVIII (9): Taula XVIII (10)