M2. Unitat 3. Disseny i creació de recursos

3. Creació de recursos textuals i audiovisuals

A continuació, es descriuen diverses eines de creació de recursos digitals que poden facilitar l’experiència participativa i millorar els processos d’aprenentatge dels estudiants a nivell textual i audiovisual:


Google Docs

Facilita l’edició, gestió i emmagatzematge dels arxius de text, a més de permetre treballar col·laborativament diverses persones en un mateix document. Per tant, és una eina indispensable per realitzar treballs en grup, dins i fora de l’aula.

A diferència dels programaris d’edició de text, com per exemple el Word, Google Documents permet l’edició i modificació d’un mateix arxiu entre diverses persones. És a dir, permet treballar un document amb altres usuaris a temps real o a temps diferit. L’edició a temps real permet veure el cursor de l’altra persona al mateix temps que està realitzant els canvis o incorporant text.

Per facilitar el treball en equip, Google Documents ofereix un xat dins del document o la possibilitat de deixar comentaris si els usuaris no estan connectats en aquell mateix instant.


Canva

És un programa en línia que permet de forma senzilla elaborar diversos tipus de documents gràfics (cartells, pòsters o infografies) de contingut acadèmic, en lloc de presentar el contingut o la informació de forma textual. Per tant, qualsevol persona, tant el docent com els estudiants, poden ser creadors de material gràfic i realitzar presentacions de contingut en aquest tipus de format.

Canva parteix de plantilles amb les quals es pot iniciar un document, i per tant, no hi ha la necessitat d’elaborar el document gràfic des de zero. La tipologia de documents gràfics més populars que s’utilitzen en el món educatiu són les infografies i els pòsters, i Canva ens permet editar aquests dissenys. Aquests dos tipus de documents presenten la informació a través d’una estructura simple, utilitzant icones i formes, i en algunes ocasions, petites imatges i dades en forma de gràfiques.


Coggle

Permet elaborar i compartir mapes conceptuals de forma senzilla.

En tot moment tindreu els vostres mapes disponibles, amb la possibilitat d’editar-los conjuntament amb altres usuaris. Als mapes conceptuals digitals no només hi podrem afegir text i formes, sinó que a més hi podrem afegir elements com hipervincles o imatges.

La versió gratuïta que ens ofereix Coggle permet realitzar tants mapes conceptuals com es desitgi, però tan sols tres de privats; la resta hauran de ser públics. Si hi ha la necessitat de crear més mapes privats, s’ha d’adquirir el pla avançat, que és de pagament.

Els mapes públics estan oberts a la xarxa, i qualsevol usuari té la possibilitat de visualitzar-los; per tant, Coggle també és una base de dades de documents en format de mapa conceptual.


Powtoon

Permet crear vídeos. Tot i que fins fa pocs anys l’edició d’aquest tipus de contingut estava en mans d’experts dissenyadors gràfics, el vídeo ha agafat tanta força que en els últims temps han aparegut noves eines digitals que permeten a qualsevol persona, sense coneixements de disseny, crear animacions de forma senzilla i intuïtiva. Una d’aquestes eines és Powtoons, la qual ens ofereix una gran quantitat d’elements (imatges, símbols, formes, imatges pròpies…). Hem d’arrossegar a l’escena aquests elements i donar les ordres d’animació amb pocs clics.

Una de les plataformes més famoses per a la visualització de vídeos és YouTube. Només cal veure la gran popularitat que tenen els youtubers actualment, que també existeixen en l’àmbit educatiu.

Tot i que els continguts més visualitzats estiguin relacionats amb l’oci, hi ha molt contingut audiovisual acadèmic de qualitat, com és el cas del youtuber Vsauce o Veritasium. Són els youtubers amb contingut acadèmic més seguits a nivell mundial.

Per tant, com a educadors o professionals del món educatiu, no s’ha de perdre de vista el vídeo com a recurs pedagògic. Tot i això, si no es disposa del temps necessari, també hi ha l’opció de seleccionar vídeos ja elaborats per altres professionals. També es pot oferir la possibilitat als estudiants de presentar els continguts de les activitats o els projectes a través de vídeos.

Activitat

En aquesta activitat et proposem crear una petita animació (un minut aproximadament), amb la finalitat d’introduir un contingut formatiu que heu de treballar pròximament a l’aula. L’animació ha de ser creada amb Powtoon, i per tant, si és el primer cop que hi accedeixes, hauràs de crear un perfil en aquesta aplicació. Presenta el vídeo creat als estudiants com a introducció del contingut que impartiràs.

Pujar