La Constitució espanyola (1978) estableix que l’educació és un dret de tots els ciutadans i que la competència en matèria educativa i ensenyament està compartida entre l’Estat i les comunitats autònomes.
En aquest sentit, hi ha diverses lleis que regulen, també en l’àmbit autonòmic i local, certes competències transferides per l’Estat en matèria d’educació:
Els ens locals tenen competències delegades en cogestió i executives en ensenyaments no obligatoris. En aquest sentit, el món local ha gestionat l’etapa dels ensenyaments no obligatoris i de règim especial, com ara les escoles bressol municipals, les escoles municipals de música i les escoles municipals de persones adultes.
El món local ha estat cooperant amb l'administració educativa, aportant solars per a la construcció d’escoles, fent-se càrrec del manteniment dels edificis educatius municipals*, gestionant serveis com el transport o el menjador d’aquests centres, entre altres tasques indispensables per al bon funcionament de les escoles. Però la seva acció continuada tendeix a la subsidiarietat, la cogestió i la responsabilitat compartida entre la Generalitat i els ajuntaments i els consells comarcals.
Els ajuntaments, a més a més, han creat nous serveis educatius; un exemple n’és, a l’inici del 2004, la creació de les oficines municipals d'escolarització (OME), amb la delegació de la gestió d’aspectes relacionats amb la matriculació. Cal remarcar la importància creixent d’aquestes oficines en quant a garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’educació.
També, l’any 2004, l'aprovació de la Llei 5/2004, de 9 de juliol, de creació de llars d'infants de qualitat va representar el reconeixement d’una xarxa dual de llars d’infants (llars de la Generalitat i llars dels ajuntaments).
—
(*) Cal diferenciar entre:
El Pacte Nacional per a l'Educació, el 2006, ja parlava de corresponsabilitat dels ajuntaments en matèria educativa i encetava el camí que, amb l'Estatut, el mateix 2006, i la Llei d'educació de Catalunya, el 2009, atorgava al món local la categorització d’autoritat educativa per a determinats ensenyaments i serveis.
Els acords relatius a la coresponsabilitat dels ajuntaments en l'educació són:
L’Estatut de Catalunya aprovat el 2006 defineix l'educació com una competència exclusiva de la Generalitat en alguns aspectes i compartida amb l'Estat en d'altres. Atorga als municipis competències en matèria educativa i diu, en el:
Títol segon. De les institucions
Capítol VI. El govern local
Secció primera. Organització territorial local
Article 84. Competències locals
L’article 159 de la Llei d’educació cita de forma explícita les competències dels ens locals en el:
Títol desè. De l'administració de l'educació
Capítol II. Competències en matèria d'educació de les diverses administracions
Article 159. Competències dels ens locals
Entre la pròpia tradició i les competències que li ha atorgat la normativa, els ens locals de Catalunya han assumit: