La contractació pública ha sofert també una transformació les darreres dècades i s’ha anat configurant amb el temps com un instrument per produir canvis i contribuir a l’assoliment d’objectius estratègics relacionats amb la sostenibilitat, la igualtat, la innovació, etc.
Objectius clàssics | Objectius estratègics vinculats a la sostenibilitat i la innovació |
Anunci previ Execució pressupostària Estalvis a curt termini |
Sostenibilitat Innovació Eficiència, estalvi de recursos, economia circular, no contaminants, reducció de gasos Criteris socials i ètics Valors: igualtat, condicions laborals dignes, comerç just |
Pel que fa a la contractació socialment responsable, s’estableix una tipologia de clàusules que fan referència al principi de concurrència, de llibertat d’accés, de publicitat, de transparència, de no discriminació́ i d’igualtat de tracte, que són principis fonamentals de contractació que estan regulats per la Unió Europea.
Pel que fa a la igualtat de tracte i no discriminació, hi pot haver clàusules específiques en relació amb la igualtat de tracte entre les persones, la igualtat de gènere, la igualtat d’oportunitats, la no discriminació del col·lectiu LGTBI, la contractació de persones amb discapacitat i la no discriminació entre les persones per raó de gènere, origen, religió, edat, etc.
També es poden incloure clàusules en matèria de medi ambient i sostenibilitat, eficiència energètica, compres ètiques, contractació de persones en risc d’exclusió social, etc. Cada clàusula dependrà de l’administració implicada i del tipus de servei o de contracte que s’hagi d’establir entre les parts.
Sabies que…
Cada ens pot recollir la seva guia de bones pràctiques, i la Diputació de Barcelona ha publicat l’any 2020 la Guia de bones pràctiques per a una contractació pública socialment responsable.
En el cas dels serveis educatius, l’LCSP estableix especialitats en la contractació d’aquests serveis i presta la seva atenció a criteris vinculats a la millor qualitat del servei des de la perspectiva del ciutadà.
Es podrà reservar a favor de determinades organitzacions el dret a participar en els procediments de licitació (serveis de caràcter social, cultural i de salut), sempre que reuneixin unes condicions i la durada no sigui superior a tres anys.
L’LSCP permet que la legislació de les comunitats autònomes articuli instruments no contractuals per a la prestació de serveis públics de caràcter social.
Els criteris d’adjudicació per incloure als diferents plecs hauran de:
Pel que fa a la contractació de personal, segons l’article 308 de l’LCSP, no es pot instrumentalitzar la contractació del personal mitjançant un contracte de serveis (inclosos els serveis menors). L’extinció d’un contracte de serveis no consolida el lloc de treball.
En allò relacionat amb els contractes de serveis educatius, segons la Disposició addicional 47a. Principis aplicables als contractes de concessió de serveis de l’annex IV i als contractes de serveis de caràcter social, sanitari o educatiu:
Els òrgans de contractació han de vetllar en totes les seves fases per la necessitat de garantir la qualitat, continuïtat, accessibilitat, assequibilitat, disponibilitat i exhaustivitat dels serveis; les necessitats específiques de les diferents categories d’usuaris, inclosos els grups desafavorits i vulnerables; la implicació dels usuaris dels serveis, i la innovació en la prestació del servei.
Així mateix, en establir els criteris d’adjudicació dels contractes, l’òrgan de contractació es pot referir a aspectes com ara: l’experiència del personal adscrit al contracte en la prestació de serveis dirigits a sectors especialment desafavorits o en la prestació de serveis de naturalesa similar; la reinversió dels beneficis obtinguts en la millora dels serveis que presta; l’establiment de mecanismes de participació dels usuaris i d’informació i orientació d’aquests.
Són contractes menors els contractes de valor estimat inferior a les quantitats següents:
En l’expedient administratiu dels contractes menors, l’òrgan de contractació haurà de justificar la necessitat del contracte mitjançant l’emissió d’un informe. En l’expedient s’haurà de justificar que:
Per tal de complir amb el principi de transparència, cal publicar trimestralment la informació relativa als contractes menors al perfil del contractant de l’entitat, amb l’excepció d’aquells contractes el valor estimat dels quals sigui inferior a 5.000 €. La publicació haurà d’incloure:
Aquests aspectes s’hauran d’ordenar segons el criteri d’identitat de l’adjudicatari.
La importància d’iniciar bé els procediments ens permetrà:
Sempre que es pugui, és millor no fer addendes ni incloure annexos i evitar redactar text refós i consolidacions.