Mòdul 4. Estratègies d’intervenció en infants amb NEE

5. Àrea de comunicació

És aquella àrea destinada a fer-se entendre per un altre, ja sigui de manera verbal o gestual.

Objectius:
  • Intercanviar informació entre subjectes i objectes.
Dificultats per:
  • Iniciar el llenguatge.
  • Utilitzar el llenguatge pragmàtic.
  • Ampliar vocabulari (lèxic).
  • Fer un ús funcional i amb sentit del llenguatge (semàntica).
  • Utilitzar el to, el volum i l’entonació adequats (prosòdia).
Activitats que poden ajudar:
  • Procurar un ambient tranquil.
  • Proporcionar estímuls que puguin atraure l’atenció del nen.
  • Utilitzar un vocabulari adequat al nivell i les habilitats comunicatives de l’infant.
  • Fer que hi hagi proximitat i contacte sempre que l’infant ho permeti.
  • Contextualitzar el contingut.
  • Estar atent a tots els actes comunicatius iniciats per l’infant.
  • Provocar i crear situacions per potenciar que el nen es comuniqui.
  • No anticipar-nos a les seves respostes, donar-li temps per poder respondre.
  • Implicar les persones cuidadores i l’entorn natural de l’infant.
  • Utilitzar recursos específics, com: SAAC (sistemes alternatius i augmentatius de comunicació), PECS (Picture Exchange Communication System) i TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).
Estratègies i recursos que podem utilitzar per fomentar la comunicació:
  • Utilitzar paraules senzilles i frases de dues paraules.
  • Donar dues alternatives per escollir.
  • Provocar situacions en què necessiti ajuda.
  • Fer servir llargues pauses.
  • Expandir els enunciats.
  • Interrompre la resposta.
  • Utilitzar signes gràfics, manuals, fotos, imatges…


El Derek és un nen que, tot i fer servir només 2 o 3 paraules en el seu llenguatge (papa, mama, aquí), té molt interès a comunicar-se i fer-se entendre. Quan ens assenyala alguna cosa que vol, acostumem a donar-li el nom correcte perquè el pugui associar correctament. En altres moments en què la comunicació ens porta cap a la confusió, mirem d’oferir-li dues opcions perquè ell triï i repeteixi el que vol.

Pujar