Pla Estratègic de l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial 2020-2023

9. Implementar sistemes d’intel·ligència artificial en espais d’atenció ciutadana

Descripció i destinataris

Canalitzar part de l’atenció a la ciutadania a través de sistemes d’intel·ligència artificial com els assistents virtuals (chatbot) o robots humanoides.

Governs locals amb espais habilitats per a l’atenció ciutadana

Projecte

Fases

Fase 1
Implementar un assistent virtual conversacional d’intel·ligència artificial al web d’atenció ciutadana de l’entitat o dissenyar un robot humanoide que atengui les visites de la ciutadania en primera instància: crear un assistent conversacional basat en un corpus lingüístic conversacional general, al qual se sumi el corpus específic de l’entitat, i integrar-lo en l'esmentat web específic.
Fase 2
En col·laboració amb interlocutors de l’entitat, dissenyar respostes estàndard amb l'objectiu de resoldre gran part de les consultes entrants, que no generen valor afegit. Addicionalment, l'assistent facilita identificar necessitats dels usuaris a través de les seves intencions, la qual cosa permet ampliar-ne l’abast i l’impacte. La prioritat funcional d'aquest assistent és desencallar el centre d’atenció multicanal.
Fase 3
Disposar de l'opció de remetre, mitjançant l’URL, al cercador semàntic de la web per, d'aquesta manera, obtenir una resposta sense recórrer al servei del centre d’atenció. L'assistent funcionarà com un repartidor d'informació en el cas que detecti la pregunta que li està formulant.
Fase 4
Fer la posada en marxa i l’entrenament. Un cop afegit tot el coneixement inicial, l'ideal és entrenar l’assistent virtual en les diferents fases esmentades anteriorment perquè usuaris reals hi interactuïn.
Fase 5
Fer el lliurament definitiu. Impartir formació completa sobre la taula de control per entendre com funciona i per a una gestió eficient. Es mostrarà com afegir-hi noves intencions d'usuari i com entrenar l’assistent virtual perquè cada dia respongui millor.

Pressupost

100.000 € anuals (en funció del nombre de projectes)

Producte esperat

Un assistent virtual o un robot humanoide per a cada entitat sol·licitant

Indicadors de gestió

Percentatge de consultes ateses per l’assistent o robot sobre les consultes totals

Calendari

2021-2022

Objectius de desenvolupament i observacions

  • Objectiu 8.2. Aconseguir nivells més elevats de productivitat econòmica mitjançant la diversificació, la modernització tecnològica i la innovació, entre d’altres maneres, centrant l’atenció en els sectors de més valor afegit i ús intensiu de mà d’obra.
  • Objectiu 17.17 Encoratjar i promoure la constitució d’aliances eficaces en els àmbits públic, publicoprivat i de la societat civil, aprofitant l’experiència i les estratègies d’obtenció de recursos dels partenariats.

El projecte s’iniciarà amb el desenvolupament de proves pilot a diferents governs locals que ho hagin sol·licitat.

Pujar