M3. Unitat 3. Detecció i intervenció dins de l’espai formatiu i derivació als recursos especialitzats

4. Importància d’incloure la família en la intervenció

La família és el sistema que respon a les necessitats biològiques i psicològiques dels seus membres, amb característiques pròpies, amb límits, amb rols i regles internes que determinen els seus patrons d’interacció tant en el seu interior com cap a l’exterior.

En el procés terapèutic podem considerar la família com el conjunt de persones vinculades de forma significativa a l’adolescent i que són susceptibles d’algun tipus d’intervenció, és a dir, com un conjunt actiu del procés terapèutic.

Com arriben les famílies en el moment de la nostra intervenció?

  • Imatge negativa del fill.
  • Sentiment de culpa.
  • Pessimisme amb relació al procés terapèutic.
  • Desgast emocional.
  • Desconfiança.

Objectius

  • Aconseguir que la família entengui el procés de l’adolescència com un període de canvi vital familiar.
  • Potenciar la intervenció de la família en l’atenció.
  • Fer que la família entengui que el fill està expressant patiment a través del símptoma.
  • Modificar la imatge negativa del fill.
  • Corresponsabilitzar en el problema i en el procés de canvi per deixar de culpar el fill.
  • Flexibilitzar el sistema familiar.
  • Rebaixar el nivell de tensió i expressió d’afectes.
  • Recuperar la confiança entre els membres familiars.
  • Augmentar la comunicació i la negociació.
  • “Posar cadascú al seu lloc”: el consum no és el responsable de tot el que li passa a un noi o una noia.

Intervenció

  • Treballar la història dels propis pares i apoderar-los.
  • No jutjar-los, no culpabilitzar-los, validar-los.
  • Adaptar el procés terapèutic a cada cas particular.
Pujar