M3. Unitat 3. Detecció i intervenció dins de l’espai formatiu i derivació als recursos especialitzats

5. Protocol de detecció, valoració i actuació davant del consum en l’àmbit educatiu

Objectius

  • Evitar el consum de drogues en els centres educatius.
  • Potenciar els mecanismes de prevenció, informació i assistència necessaris per a un abordatge integral des de l’àmbit educatiu.
  • Crear un circuit d’actuació que permeti agilitzar i dotar d'eficàcia les actuacions.
  • Oferir millor resposta al jove que presenti una problemàtica de consum.
  • Afavorir el treball coordinat entre els agents implicats.
  • Afavorir la derivació dels casos als recursos especialitzats.

Supòsits d’activació

Hauríem d’activar el protocol davant de les situacions següents:

  • Autoreconeixement del consum.
  • Avís de tercers.
  • Sospita de consum.
  • Consum o possessió de substàncies.
  • Intoxicació visible.
  • Venda o intercanvi de substàncies.

Cada supòsit presenta tres fases d’actuació:

  1. Detecció i recollida d’informació. Indicadors de consum. Substància que consumeix.
  2. Valoració de la situació i orientació diagnòstica. Explorar els factors de risc/protecció, patró de consum, ús del consum, riscs i efectes en la vida del jove.
  3. Actuació i seguiment
    • Proposta de treball o actuació.
    • Objectius de la intervenció.
    • Intervenció:
      • Si es tracta d’un consum experimental: planificar intervencions orientades a la conscienciació dels riscs i a la moderació del consum.
      • Si es tracta d’un consum habitual o abusiu: planificar intervencions orientades a la reducció de danys i a treballar i acompanyar en la derivació a un servei especialitzat.
    • Seguiment del cas.
    • Coordinació amb els agents implicats: treball en xarxa.

Els motius de consulta a un especialista són:

  • Si la conducta de l’adolescent impedeix o afecta el desenvolupament en les diverses àrees: física, emocional, escolar, social…
  • Quan presenta conductes que poden atemptar contra si mateix o contra els altres: agressivitat, consum de substàncies, abandonament escolar…
  • Davant de trets depressius: falta d’interès i de plaer.
  • Una forta tendència a l’aïllament: és incapaç de gestionar les exigències de l’entorn o establir vincles socials.

A partir del cas d’en Pere, reflexioneu sobre si compleix els criteris per activar el protocol i, si és així, com plantejaríeu les diferents fases d’actuació.

Pujar