Mòdul 5. Atenció als infants amb NEE i les seves famílies al CDIAP

2. La família

La família és un grup complex en constant evolució integrat per membres en diferents fases del desenvolupament, units entre ells per rols i funcions interrelacionades i diversificades, que donen forma a l’aparell mental de cadascun dels seus membres, especialment els nens (Meltzer, D.; Harns, M., 1989).

En la família, és molt important el model d’interacció entre els membres perquè:

  • L’experiència de qualsevol dels seus membres afecta els altres membres que componen la família.
  • La família és un sistema compost per subsistemes (conjugal, parental i fraternal).
  • La família és un sistema en constant transformació i interacció amb altres sistemes socials més amplis. És important conèixer com la família es relaciona amb el seu entorn.
  • La família és quelcom més que la suma dels individus que la componen.

Totes les famílies passen per etapes al llarg del cicle vital:

  • La formació de la parella
  • La fundació de la família quan neix el primer fill
  • L’entrada de l’aspecte social: l’ingrés a l’escola
  • La família amb fills adolescents
  • La marxa dels fills i el retrobament de la parella
  • La família amb fills que han format família

Actualment ens trobem amb unitats i estructures familiars molt diferents, és a dir, amb diversos tipus de famílies.

En el món d’avui s’estan creant nous tipus de relacions i de vincles. S’estan produint canvis socials i científics (reproducció assistida, inseminacions, donació d’òvuls i espermatozoides, selecció genètica, etc.) que permeten l’obertura a altres organitzacions familiars amb marcs i referències diferents.

Sigui quina sigui la tipologia de família, els factors que més es donen en les persones cuidadores són:

  • Història de maltractament i/o abandonament
  • Antecedents psiquiàtrics
  • Hàbits tòxics
  • Manca de capacitat empàtica
  • Dèficit per afrontar problemes
  • Capacitat de protecció
  • Hàbits de vida saludables
  • Recursos i habilitats intel·lectuals, laborals i culturals
  • Estratègies per afrontar els problemes
  • Demanda d’ajuda
  • Capacitat de vincular-se a xarxes
  • Expectatives ajustades amb relació als problemes
Pujar