Mòdul 6. L’educació inclusiva: una atenció globalitzada de l’infant

1. Presentació de l’Escola Trencadís

L’Escola Trencadís concep l’escola inclusiva com una escola de tots i per a tots.

El fet que parlem d’una escola inclusiva no significa incloure els infants amb NESE (necessitats educatives de suport específic) a l’escola i al seu projecte educatiu, sinó dissenyar un projecte educatiu, és a dir, treballar d'una manera més globalitzada, aprofitant al màxim les mesures de suport universals (que cobreixen la necessitat de la major part dels alumnes) per tal de reduir les mesures de suport addicionals o intensives.

Tot i que la disponibilitat de recursos materials i humans de l’escola és atípica, (una aula multisensorial i un equip d’especialistes ‒una mestra d'educació especial, una fisioterapeuta, una infermera, una auxiliar d’infermeria i una treballadora social‒), moltes de les seves pràctiques poden ser replicades a la resta d'escoles inclusives.

L'escola Trencadís compta amb 9 places per a infants amb necessitats educatives. Una plaça a lactants, 2 més a dues estances de caminants i 2 més a dues estances de grans. En aquestes últimes quatre estances hi ha tots els infants de caminants i grans barrejats, de manera que actualment tenim, a més de l'aula de lactants, quatre estances barrejades amb 16 infants de grans i caminants. Aquesta és una mesura universal i globalitzada per tal de construir un projecte més inclusiu. Ja que la diversitat afavoreix la integració (hi pot haver un infant molt gran físicament però que encara es trobi en una etapa molt sensorial i viceversa), a les quatre estances trobarem nivells evolutius diferents (nens que caminen i altres que no, nens que parlen i altres que no…).

Pujar