Mòdul 6. L’educació inclusiva: una atenció globalitzada de l’infant

7. La programació

La programació o planificació és important per donar estructura al dia a dia de la vida a l’escola. Els hàbits i les rutines són estratègies naturals que ajuden els infants a situar-se en l’espai i el temps i així sentir-se segurs per explorar i créixer en un entorn ric d’estímuls i relacions.

S’ha de garantir que el desenvolupament de l’infant amb NESE i el seu aprenentatge estiguin directament relacionats amb el que passa a l’escola i al seu grup de referència. Per aquest motiu, és imprescindible treballar en equip per relacionar el PI amb la planificació.

Recorda

Com hem vist, el pla individualitzat és un document que recull les reflexions i la presa de decisions amb la col·laboració de la família. S’adreça a aquells alumnes per als quals es considera que les mesures universals són insuficients per assolir les competències bàsiques de l’etapa i que requereixen qualssevol de les mesures intensives.

Ha de ser una eina funcional, àgil i útil que:

  • Guiï l’adaptació de les activitats d’aula que es fan al llarg de la setmana o quinzena a aquell alumne (activitats, materials, suports…).
  • Concreti i planifiqui els suports i les adaptacions que l’alumne podrà necessitar en diferents moments i contextos escolars (aula, pati, menjador, sortides i altres activitats generals del centre), els emplaçaments on estarà i els docents que se’n faran càrrec.

L’educador ha de ser hàbil per utilitzar el PI com una eina de suport a l’hora de programar per al conjunt del grup.

El repte en el sistema inclusiu és que tots els documents de planificació (projecte educatiu + programació de grup + PI) estiguin directament relacionats i segueixin la mateixa línia educativa dins el projecte educatiu de l’escola.

Pujar