Una escola per a tothom, un projecte per a cadascú
Aquest és el títol que ens proposa el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per al material adreçat a l’atenció a la diversitat, on hi ha orientacions per a docents i professionals d’atenció educativa dels centres d’educació infantil, primària, secundària obligatòria i postobligatòria i dels serveis educatius.
Creus que l’escola inclusiva és la que ha de preparar els infants per al sistema inclusiu o hauria de ser el sistema el que ja fos inclusiu. Per tant, de l’escola inclusiva al sistema inclusiu?, o del sistema inclusiu a la resta de subsistemes?
Primer aclarim aquest concepte. Inclusió no vol dir fer el mateix que els altres; vol dir tenir l’oportunitat d’aprendre i ser diferents amb els altres.
La inclusió escolar i la cohesió o inclusió social són dos principis generals que inspiren el sistema educatiu de Catalunya (12/2009, juliol, Educació). L’educació inclusiva és un pilar per promoure la inclusió social.
Fixem-nos també en aquests conceptes:
El Departament d’Educació té el compromís d’oferir una educació de qualitat i sense exclusions des de l’etapa infantil fins a ensenyaments postobligatoris. Per tant, cal seguir bastint un sistema inclusiu més enllà, educació sense barreres en educació formal i no formal.
La inclusió dona resposta a la diversitat. Què volem? Una escola per a tothom.
Com s’ha comentat en la introducció, la idea és tenir més mesures de suport universal (que explicarem més endavant), mesures que arribin al màxim d’infants possibles: