Com hem dit anteriorment l’escola inclusiva és una escola de tots i per a tots. Per tant, inclusió vol dir tenir l’oportunitat d’aprendre i ser diferents amb els altres.
En conseqüència, el que ha d’oferir l’escola i el que es planteja quan es vol treballar de manera inclusiva és:
El dia a dia a l’escola ens fa aprendre els uns dels altres, ens fa proposar-nos reptes (crear nou material, nous espais, noves metodologies…) que acaben sent beneficiosos per a tots els infants, no només per a aquells infants amb necessitats específiques de suport educatiu.
Cal partir dels potencials dels infants per generar processos d’aprenentatge vivencial, funcional, significatiu i individualitzat. D’aquí partiran diversos objectius com:
L’educació inclusiva ha de partir d’una reflexió i una avaluació en tres plans o dimensions fonamentals en la vida escolar de qualsevol centre educatiu (Booth, T. i Ainscow, M., 2011):
Aquest plantejament ens ajuda a saber on adreçar-nos quan hem de resoldre alguna tasca o hem de demanar ajuda. Per tal de saber-ho, hem de buscar qui hi està implicat.
L’educador o educadora ha de saber a qui demanar ajut o si s’ha d’exposar algun cas particular en equip. Arran d’això potser la solució només és: