Mòdul 6. L’educació inclusiva: una atenció globalitzada de l’infant

3. Agents de l’escola inclusiva

El paper dels docents és molt important, ja que son ells qui comparteixen més hores a l’escola amb els infants. Són els que han de creure en la inclusió i mantenir una actitud coherent amb les seves creences. Han de construir relacions positives amb els infants, les famílies i la resta de docents i professionals que atenen directament els infants NESE.

És important poder establir i compartir una línia de treball de centre, respectant altres professionals que hi puguin intervenir i les famílies.

La creació de valors inclusius ha de posar el focus en els components en els quals se sustenta l’ambient del centre sobre:

  • Els aspectes formals i objectius relacionats amb l’organització i la distribució dels recursos.
  • Les percepcions subjectives de tots els seus professionals.

És important:

  • Conèixer tot el personal del centre i saber enriquir-nos amb les diferències entre els companys.
  • Ser conscients que necessitarem suport d’agents externs.
  • Formar continuadament els docents.

La família i l’escola han de compartir el mateix objectiu respecte a l’infant: el seu èxit.

El centre ha de:

  • Fomentar la participació de les famílies.
  • Oferir informació per tal de poder dissenyar un projecte conjunt i una implicació en el procés d’aprenentatge i avaluació.
  • Fer un acompanyament emocional, amb una actitud d’escolta durant aquest procés, i assessorar sobre estratègies i formes d’actuació.

Les famílies hi han d’estar implicades, però no poden ser els principals terapeutes dels seus fills, ja que la idea és que actuïn com a famílies i no carregar-los d’altres responsabilitats terapèutiques.

A l’hora de posar en pràctica una educació inclusiva, tindrem en compte tres aspectes:

Per a l’èxit educatiu, hem de tenir en compte les famílies i el centre educatiu de manera contextualitzada. Per això és necessari el treball en xarxa.

S’ha de preveure el recorregut d’aquests infants tenint en compte l’EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic), l’EANE (Equip d'Atenció de Necessitats Educatives) i les famílies. L’EAP ha de garantir l’orientació a les famílies. La família, un cop orientada, prendrà una decisió. I l’administració corresponent emetrà una resolució.

És el treball en equip dels diferents serveis que garanteix una eficàcia i respon de manera global a les necessitats de suport dels infants.

Qui hi participa?

  • Docents: S’ocupen de la part pedagògica, metodològica i de planificació. La feina és conjunta i tot l’equip ha de disposar de tota la informació, especialment d’aquella relativa als infants que necessitin més atenció o unes pautes concretes.

Podem tenir un infant que es neguiteja quan veu una porta oberta. Si fem conscient a tothom d’això, aquest infant ho tindrà més fàcil per viure el seu dia a dia a l’escola.

  • Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD). Aquests agents són els especialistes (fisioterapeuta, logopeda, infermera, orientadors de centre, professionals dels SIEI ‒suport intensiu d’escolaritat inclusiva‒, psicopedagogs de l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic i coordinadors de les diverses etapes educatives). Les seves tasques són:
    • Concretar criteris i prioritats que el centre estableix per a l’atenció a la diversitat.
    • Organitzar els recursos de què disposa el centre i les mesures adoptades i fer-ne un seguiment.
    • Posar en comú les dificultats que sorgeixen a les aules en relació amb la diversitat i els alumnes que troben barreres en l’aprenentatge i la participació.
    • Conèixer cadascun dels alumnes, construir una manera d’entendre’ls que faciliti el desenvolupament d’una pràctica educativa que doni resposta a la seva situació personal i proposar plans individualitzats.
    • Planificar les actuacions i reunions necessàries per al desenvolupament i la concreció.
    • Col·laborar a través del diàleg i de la construcció compartida en la creació d’un marc de referència comú en l’àmbit del centre, a fi d’avançar cap a l’escola inclusiva i en les respostes i formes de suport que s’ofereixen a tot l’alumnat.
  • Comissió Social. Deriva del CAD i atén la part més social: serveis socials, atenció a la família, treballadors socials…
  • Treball en xarxa del territori. Són els centres educatius especials i proveïdors de serveis i recursos. També poden ser serveis educatius com l’EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic), el CRP (Centre de Recursos Psicopedagògics), l’ELIC (Equip d'Assessorament en Llengua i Cohesió Social), el CREDA (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius), l’ONCE (Organització Nacional de Cecs Espanyols), els EAIA (Equips d'Atenció a la Infància i l'Adolescència), el CSMIJ (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil)…
Pujar