El paper dels docents és molt important, ja que son ells qui comparteixen més hores a l’escola amb els infants. Són els que han de creure en la inclusió i mantenir una actitud coherent amb les seves creences. Han de construir relacions positives amb els infants, les famílies i la resta de docents i professionals que atenen directament els infants NESE.
És important poder establir i compartir una línia de treball de centre, respectant altres professionals que hi puguin intervenir i les famílies.
La creació de valors inclusius ha de posar el focus en els components en els quals se sustenta l’ambient del centre sobre:
És important:
La família i l’escola han de compartir el mateix objectiu respecte a l’infant: el seu èxit.
El centre ha de:
Les famílies hi han d’estar implicades, però no poden ser els principals terapeutes dels seus fills, ja que la idea és que actuïn com a famílies i no carregar-los d’altres responsabilitats terapèutiques.
A l’hora de posar en pràctica una educació inclusiva, tindrem en compte tres aspectes:
Per a l’èxit educatiu, hem de tenir en compte les famílies i el centre educatiu de manera contextualitzada. Per això és necessari el treball en xarxa.
S’ha de preveure el recorregut d’aquests infants tenint en compte l’EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic), l’EANE (Equip d'Atenció de Necessitats Educatives) i les famílies. L’EAP ha de garantir l’orientació a les famílies. La família, un cop orientada, prendrà una decisió. I l’administració corresponent emetrà una resolució.
És el treball en equip dels diferents serveis que garanteix una eficàcia i respon de manera global a les necessitats de suport dels infants.
Qui hi participa?
Podem tenir un infant que es neguiteja quan veu una porta oberta. Si fem conscient a tothom d’això, aquest infant ho tindrà més fàcil per viure el seu dia a dia a l’escola.